Annons

Kort zoom till Canon EOS?

Produkter
(logga in för att koppla)

ChristopherC

Aktiv medlem
Har skaffat ett tele, ett makro och saknar nu en kort zoom till Canon som ska kunna funka till porträtt och lite allround när man är ute och rör på sig. Sen ska det ju vara ganska ljusstarkt och får kosta sisådär en 4000 eller så.

Tips?

Har själv ett Canon 28-105mm USM som jag tycker funkar bra som allround och är i den prisklassen. Inte så skarp vid fullöppning men lite nedbländat så är det riktigt bra. Bra reseobjektiv.

Finns så klart många andra bra objektiv, bara ett exempel, dock ingen 2.8 glugg.

Hmmmm.. mja.. till porträtt ??

Men okej. om det är en vidvinkelzoom han är ute efter kan jag rekommendera Canons 20-35/3.5-4.5 USM. Det får man tag i för under de pengarna på begagnatmarknaden.

Mja, okej då, kanske inte porträtt. Men ni har fattat grejen ändå. Vidviklig kort zoom med hög ljusstyrka. Anledningen till att det blir en zoom är att det verkar vara svårt att hitta fasta objektiv till vettiga pengar, helst hade jag haft ett fast 50 och ett fast vidvinkel. Tror jag iallafall. Jag är rätt färsk på utrustningsdelen till systemkameror.

Och, helt rätt, min makro funkar superbra till porträtt, men den är ju dock fast 90mm också.

Du säger 4.000:-

Då undrar jag om man i dag kan hitta något som rent optiskt slår nya 28-75/2,8 från Tamron.

CyberPhoto tar 4.163:-

ett Canon EF 50/1,8 II kostar 1260 kr
och ett Canon EF 28/2,8 kostar 2563 kr

på cyberphoto. kanske vill du ha mer vidvinkel än 28

ariadne skrev:
ett Canon EF 50/1,8 II kostar 1260 kr
och ett Canon EF 28/2,8 kostar 2563 kr

på cyberphoto. kanske vill du ha mer vidvinkel än 28

Hmm. Tål att tänkas på. EF 50/1,8 II ska ju vara så otroligt plastig har jag hört. Den andra kan dock vara nåt att tänka på. Tack Ariadne.

den är rätt plastig ja ( själv har jag bara en halvsunikig zoom att jämföra den med) men den tar fruktansvärt bra bilder, bra skärpa och ljusstyrkan är det ju inget fel på. jag rekommenderar verkligen det objektivet, man får mkt för pengarna. (tror att de flesta kan hålla med mig om det som har det objektivet) står du ut med att det är plastigare än annan optik så tror jag den kommer ligga finfint i din kameraväska.

nåväl, ditt beslut!:)

Håller med Anna, det är en grymt bra glugg! Otrolig skärpa. Förstår inte varför Canon gjorde om gluggen?! 50mm f/1,8 Mk I var betydligt mer gediget. Det hade iaf metallbajonett!

Nån som vet varför de ändrade på gluggen?

Jag har ett 50/1.8 mk1 som jag använder mycket! Suveränt bra glugg! Inte alls lika plastig som tvåan, men lika skarp! Kostar runt en tusing på begagnatmarknaden.

Walle skrev:
Jag har ett 50/1.8 mk1 som jag använder mycket! Suveränt bra glugg! Inte alls lika plastig som tvåan, men lika skarp! Kostar runt en tusing på begagnatmarknaden.

Som jag har letat efter det, men inte hittat det, nån som har nåt bra tips på vart man kan hitta en begagnad 50mm f/1,8 Mk I???

ANNONS
Götaplatsens Foto