Annons

Kortaste synktid Nikon D200 Canon 5D??

Produkter
(logga in för att koppla)

Bertil Lindgren

Avslutat medlemskap
Ja, jag lyckade inte hitta denna uppgift...
men har väl inte letat så hårt heller så du som har en Nikon D200 och du med en Canon5d vad är den kortaste synktid ni kan använda ihop med en manuell (studio)blixt??

dvs inte speciall fall som bara funkar med en särskiild blixt utan den tid som funkar med alla manuella blixtar!

Tack tack...
/b

Efter att ha surfat in på respektives hemsidor så stod det klart o tydligt på canons sida 1/200s

Nikons "skitsida" hade bara kort basic information på deras svenska version, Den amerikanska sidan var lika kass, men det fanns en länk där till nikons digitala kameror sida, där man slutligen fick lite mer information om kameran. Dåligt Nikon! Men hur som haver, Nikon D200 har 1/250s

Tack Kalle...
det blir således 1-1
Nikon vinner svagt, på lite snabbare sync, och Canon tar poäng på bättre webbsida;>

tack för hjälpen..

/b

Vad har ni kunnat köra med i praktiken när det gäller 5D och studioblixtar?

Slängde ett öga i engelska manualen. På s.100 står att med externa blixtar (även icke-Canon) så är det 1/200s som gäller, men med "stora" studioblixtar, 1/125s?!

Man kan ta med i beräkningen att Canon 5D har ISO 50 som lägsta känslighet medan D200 har ISO 100.

Kringljuset som påverkar bilden blir således halverat vid samma slutartid.

Med mina blixtar går det bra att köra på 1/200 med 5D.

Längre synk-tider i praktiken?

Har nu råkat se små skillnader beroende på slutartid, efter mina första studiotester.

Tycker mig helt klart se påverkan även vid tider längre än 1/200s! Det blir som en svag rak toning i nedre del av bilden. Resultatet verkar helt ok vid 1/80s, toningen ökar sedan subtilt vid tiderna 1/125 och 1/160 för att bli direkt störande på 1/200.

(Snabbare tider gör bilden mer markant svart i kanten med början nedtill i bilden, vilket är helt i sin ording då tiderna understiger specad x-synk).

Kamera: EOS 5D
Blixt: Interfit Stellar 300Ws

Trodde först att min billliga radio-synk var boven, men fick samma fenomen med vanlig PC-synk via kabel.

Varför?
Vad är era erfarenheter?
Stor skillnad beroende på olika blixtar?

Det står ju i Canons manual att x-synk kan vara längre med "stora studioblixtar", bara att inse faktum och hålla sig på lite långsammare tider?

Fick oxå en konstig rand i ena kanten av bilden när jag plåtade med en lånad Canon 5D. Synktiden jag körde med var 1/200 sek bl 8.

Någon som vet varför?

Mvh
Daniel

Ps: Ska tilläggas att med min vanliga 1D MkII så är det inga som helst problem vid 1/200-dels sekund.

Bilagor

• 5d_studiofoto.jpg
    5d_studiofoto.jpg
    31.2 KB · Visningar: 191
ANNONS
Götaplatsens Foto