Annons

Kortkommandon Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Tack så mycket Magnus! Har alltid undrat om jag kan redigera kortkommandon.

Särskilt tack för uppplysningen om den röda kanalen. Hade inte hunnit att testa ordentligt, därför trodde jag att det var RGB högdagrar som jag markerade.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Edit: tagit bort kopia av mitt förra inlägg. Man ska inte trycka back+refresh när man nyss har postat ett inlägg... :O)
 

Lasse H

Aktiv medlem
Photo shop bibeln innehåller förteckning över alla(?) kortkommandon.

Dom är hundratals kan jag säga.
 

Tapani

Aktiv medlem
Jag lånar den här tråden istället för att starta en ny.Var hittar jag en lathund till elements 3
/Leo
 

GinFlyer

Aktiv medlem
Råkade trycka ctrl+1 (siffran ett) och bilden blev svart/vit. ctrl+z funkar inte för att få tillbaka den ursprungliga bilden. Inga nya lager eller historik tillkommer, så jag har faktiskt ingen aning. Bara att stänga bilden och öppna den på nytt (och hoppas att man inte lagt ner en massa arbete innan ; ) )

Vad gör detta kommandot? Någon PS-räv som kan detta?
 

mipert

Aktiv medlem
Ctrl + 1 gör att den röda kanalen visas.

Bilden är alltså inte svartvit utan du ser bara hur mycket rött som fins i bilden, ljusa fält = mycket rött.

Om du gillar det du ser kan du göra om bilden till gråskala för att få en svartvit bild som påminner om att vara fotograferad genom rödfilter.

Ctrl + skift + ´ ger dig alla kanalerna igen...

Du kan också gå in under kanaler och aktivera RGB.

Attans, där hann jag inte med att ta bort och redigera (för att få med bilden) innan du svarade...
 

Bilagor

GinFlyer

Aktiv medlem
He he, det är inte bara du som är snabb ; ) En vecka till sen back to work och då får man väl bli långsam igen....
 

digitalzero

Aktiv medlem
Några till som jag inte tror är nämnda, som jag iaf. använder mig av ofta.

Space = 'Hand tool' (Växlar temporärt till handen tills man släpper space, då den återgår till det verktyg man höll på med.)

Dubbelklick på verktyget 'Hand tool' = anpassar arbetsytan till skärmen.

Dubbelkick på verktyget 'Zoom tool' = faktiska pixlar.
 

Magnus Wahlgren

Aktiv medlem
mipert skrev:

Ctrl + skift + ´ ger dig alla kanalerna igen...

Du kan också gå in under kanaler och aktivera RGB.
Tack! I mitt engelska pscs2 står det att jag ska använda ctrl+~ men det är ctrl+shift+accent som funkar precis som Pertmann skrev.

Kan man komma undan den konstigheten?
 
Senast ändrad:

Jonke O

Aktiv medlem
Man kan ju gå in på inställningarna för kortkomandon och tillverka en websida med alla snabbtangentskombinationer.....

edit/redigera och keyboard shortcuts
äh titta på bilden..
 

Bilagor

  • 45.2 KB Visningar: 183

egaeci

Aktiv medlem
finns det något smidigt sätt att växla mellan dokument i photoshop? något liknande alt+tab som jag använder jämt för att växla mellan program... det är så knöligt att gå upp i windows-menyn och klicka på dokumenten längst ner.
 
ANNONS