Någon som istället har några tips och råd, så jag får löst mina problem så jag istället kan komma ut och fota, vilket är mitt huvudintresse framför att hänga i trådar som denna. Det har blivit lite för mycket av den varan på senare tid. Nåväl. Här är min lineup:
En Nikon 18-70 i Finfint skick. Säljaren har inte haft problem med gluggen, vare sig på sin egen D80 eller på sin D300. Jag tror honom.
En styck Nikon D80, Finfint skick. Säljaren har inte haft något problem med kameran, och har aldrig behövt justera den. Även detta är en seriös säljare och fotograf.
En styck nyköpt 50mm 1.8D. Är som sagt ny ifrån butik.
- - - - -
Med 18-70 så märkte jag efter en första användning att bilderna inte var skarpa när jag kom hem. Bild efter bild så...egendomliga ut. Vissa såg lite suddiga ut, andra såg lite smetade ut. Jag har plåtat en del, så inställningarna ställer vi utanför. Blir rätt paff, för så här har det aldrig sett ut med det 18-70 som jag hade till min D50 för några år sedan. Så jag printade ut lite, ni vet, sådana där tester och sköt några bilder på olika bländare och brännvidder. Och jo, fokus hamnade ett par steg bakom varje gång.
Med mitt 50 mm så ser saker bättre ut. Men även här sitter fokusen inte helt rätt. Det ser mycket bättre ut på de statiska tester jag gjort, men även idag var jag ute runt lunch och plåtade lite. Saken är den, att skärpan sitter inte riktigt där heller, inte ens när jag ökar bländartalet.
Då är frågan: Storglugg, Lillglugg eller kamera, eller till och med kombinationen en viss glugg och kameran? Jag har kontaktat Lasses, men inte fått svar än. Jag ska även ner till en fotobutik i morgon och höra och resonera med dem.
Sen har jag lagt ut 18-70'n tills salu, med tanken att personen så klart får testa först. Inte sjutton går jag med mitt stora samvete och försöker lura folk, det ligger inte mig för som person. Därför tar jag väldigt illa vid mig när någon, eller några försöker skapa någon form av påhopp, utan att veta riktigt bakgrunden om vare sig kameran, objektivet, säljarna eller mig som köpare. Jag tolererar inte detta, och skulle själv aldrig någonsin ens få för mig att starta denna typ av påhopp.
Jag har jobbigt nog med problemen kring kamera och objektiv och behöver inte mer skit just nu.
Vänligen visa respekt för detta, tack. De flesta här på fotosidan är seriösa, precis som jag - men tyvärr så inser jag att det alltid kommer finnas folk som vill trigga igång andra på lösa grundvalar. Vissa när sig på detta, och vi andra får ta skiten. Tråkigt. Kan inte nivån hållas, så kommer jag rekommendera Fotosidan att ta bort tråden, då det är under min nivå. Tack för mig och sov gott.
Fredrik Jacobsson