Annons

Kostnad, justera objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Hej.

Köpte mig ett beggat 18-70 och märker tyvärr att det bakfokuserar rätt rejält + att det känns som bilderna blir "smetiga" generellt (kan ju bero på bakfokusen). Självfallet försöker jag få hävt köpet, då detta inte framgick i annonsen, men samtidigt vill jag höra vad det kostar att justera ett objektiv (Nikkor 18-70). Jag har ett nytt 50mm 1.8D som fungerar bra på kameran. Måste man ändå lämna in kameran med, eller? Klurade lite på detta...för slipper jag det, så vore det gott.

Har ni några prisuppgifter denna dag då, Lasses har stängt? Är ivrig att få veta ett ca pris.. =) Vad är ca frakt tro med?

Tack på förhand,
Fredrik

Kan nog kosta en slant. På mitt 18-70 som jag köpte för en tusenlapp satt skärpan fint.

Dock är väl dom flesta 18-70 rätt gamla idag. Dvs en del slitage.

Grejen är att den här är i superbt skick utvändigt. Kan väl vara tillverkningsfel eller är det ovanligt, och är det någon garanti i så fall, eller är det bara ett år? (har inte gul lapp osv).

Frustrerande i vart fall, speciellt om det blir dyrt. =/

fredrik

Säljaren kontaktade mig åter, och säger att han inte haft några problem med optiken. På vilka mer sätt kan jag själv testa, jag tänkte gå in till en butik och testa deras gluggar för att se, men ex. är min fasta 50 skarp. Hur...ja, när det gäller hus vs. optik - måste ibland båda justeras för att funka med EN glugg (och då faller väl resten hos de andra gluggarna man har). Jag *vet* nämligen att det inte är något fel på kameran. =/

Mvh
Fredrik

Det är svårt att häva ett köp när det handlar om felfokus, då olika ekipage drabbas olika mycket.

5st olika objektiv kanske ligger -0,5 - 0,5 felfokus (påhittad skala), och samma sak gäller för kamerahusen.
Vi kan också låtsas att felfokus börjar märkas vid fel större än 0,5.
Förre ägarens hus kanske låg på 0,2, och objektivet på 0,2 = det märktes inte.
Ditt hus kanske ligger på 0,4 = då syns det.

(Får lämna någon slags reservation här, men så har jag fått lära mig =) )

Det kan ju också vara så att förre ägaren in märkte det =)

Men visst, handlar det om 1m fel i fokus, då har något allvarligt hänt =)

Hur som helst. Jag har för mig att det handlar om dryga tusenlappen att justera detta.

Det är svårt att häva ett köp när det handlar om felfokus, då olika ekipage drabbas olika mycket.
Förre ägarens hus kanske låg på 0,2, och objektivet på 0,2 = det märktes inte.
Ditt hus kanske ligger på 0,4 = då syns det.
.

Precis min erfarenhet. Sanolikt hade den tidigare ägaren inget(eller obetydligt) fokusfel.
När jag bytte kamerahus drabbades jag av frontfokus på ett av mina objektiv.
Lösningen blev att skicka hus och alla objektiv på kalibrering. Samtliga objektiv måste med, eftersom allt ihop-kalibreras.
Lyckligtvis har Canon 7 års garanti på L-objektiven, på fokuskalibrering. Annars hade det kostat 1500:- exkl moms per objektiv. Jag kan tänka mig att det samma gäller för Nikons system.
/Lasse

Det är ju klart att tillverkarna inte bryr sig om att ändra sina toleranser till acceptabla nivåer när folk först betalar ockerpriser för objektiven och husen och sen betalar ännu större ockerpriser för att få dem att fungera ihop på ett rimligt sätt!!

Jag menar, hur svårt hade det vara att mäta hur mycket varje objektiv avviker från standarden på fabriken och lägga in det i ett chip som kamerahusen sedan kan översätta till en plus eller minusfokusering som det måste anpassa sig till.

Visst, det skulle ju inte funka med nuvarande modeller men till nästa generation kanske?

Det är ju klart att tillverkarna inte bryr sig om att ändra sina toleranser till acceptabla nivåer när folk först betalar ockerpriser för objektiven och husen och sen betalar ännu större ockerpriser för att få dem att fungera ihop på ett rimligt sätt!!

Jag menar, hur svårt hade det vara att mäta hur mycket varje objektiv avviker från standarden på fabriken och lägga in det i ett chip som kamerahusen sedan kan översätta till en plus eller minusfokusering som det måste anpassa sig till.

Visst, det skulle ju inte funka med nuvarande modeller men till nästa generation kanske?

Finns ju ingen anledning. Det är billigare att justera på garanti än att lägga in kontroll och justering på allt som tillverkas, då det är så pass få som faktiskt upptäcker/bryr sig om felfokus.

Samma princip som rabattkuponger på ICA. De hade kunnat sänka priset istället, men det är billigare med kuponger för alla utnyttjar dem inte =)

Lösningen är nog att ALLA blir petigare. På så vis blir det så många reklamationer att det lönar sig att göra som du föreslår =)

Går inte att justera i kamerans inställningar?

Kan justera objektiven manuellt med upp till 20 objektiv i minnet i kameran. Fungerar bra så länge det inte är "större" brister i fokuseringen på objektivet/kameran.

Ring till Lasses (www.lassesks.se) och fråga. Har fått mina grejor justerade gratis flera gånger, men då har det handlat om 17-55/2.8. De kanske inte har lika mycket goodwill med ett 18-70.

Tack för era svar!

Det känns onekligen snopet, och jag tror mycket riktigt att den förre ägaren inte hade några problem. Dock lika tråkigt för mig som köpare ändå. Tusen kronor alltså... ett beggat 18-70, för i sammanhanget 2.500 kronor totalt, inkl. justering är inte lika roligt längre. Kanske får sälja vidare till någon med vars hus det klickar tillsammans med. Om det nu är så mkt de tar på Lasses. Får svar i morgon. Om jag sen köper ett nytt, kanske man ändå ska satsa på 18-105 VR istället, men det hör å andra sidan inte hit. Håll tummarna att det löser sig på det ena eller det andra sättet. =)

Fredrik

Självfallet försöker jag få hävt köpet, då detta inte framgick i annonsen

Tack på förhand,
Fredrik

Tyckte du att det var bra att den du köpte det av inte tog upp det i annonsen? Det finns ju iallafall en möjlighet att den hade problem med felfokus, det kan ju knappast du skylla på.... Hoppas du är hygglig med att häva köpet nu när du vet hur kul det är i din situation.

(Är det inte du som säljer det på blocket ber jag om ursäkt)

Tyckte du att det var bra att den du köpte det av inte tog upp det i annonsen? Det finns ju iallafall en möjlighet att den hade problem med felfokus, det kan ju knappast du skylla på.... Hoppas du är hygglig med att häva köpet nu när du vet hur kul det är i din situation.

(Är det inte du som säljer det på blocket ber jag om ursäkt)

Lustigt, i annonsen står det;

"men gluggen presterar fint och tekniskt är bra med"

Eller hur...

Ursäkta men... Gluggen presterar fint. Dock inte i detta huset. Naturligtvis får säljaren komma tillbaks till mig om han / hon inte är nöjd + att jag meddelar anledningen till varför den säljs. SAMT att den förre ägare verkligen inte hade problem med gluggen, jag tror honom genom den mailkontakt vi haft. Punkt. Gött me folk som dömer en, som inte ens känner en. Hejja Hejja! =(

Fredrik

Tänk på att det är skillnad på folk och folk, och att ni dömer kanske snarare efter hur ni själva funkar, eller? Ska snart testa gluggen på andra kameror med, och jag tror att jag kommer se andra resultat där. Men jag slutar nog att dela med mig av resultaten, i vart fall i detta forumet. Tråkigt att vissa av er dömer så fort och lätt, men det är väl trend i det? Såg att det finns ett forum där man häcklar folk på Blocket rent generellt, visst där finns en massa dårar som inte ens har produkterna de säljer, men man häcklar även brett och vitt när någon tror sig kunna få lite mer för sin pedantskötta kamera än vad just kritikern till inlägget skulle ta. Men det är väl okej att göra så?

Detta var mitt absolut första negativa möte med FS forumets läsare, och jag ska försöka att inte döma själv. Men det blir lite svårt. Vissa lever för att gotta sig och förstora saker "a la Aftonbladet". =( Tråkigt.

/Fredrik

Lugn, Fredrik.

Tycker bara personligen det är konstigt. Du säljer objektivet p.g.a. av kraftig bakfokus men i annonsen står inget om det, tvärtom får man intrycket att objektivet är det finaste exet som finns.

Sån kraftig bakfokus kan inte enbart bero på kamerahuset, det är iaf min uppfattning, speciellt när ditt andra objektiv fokuserar perfekt.

Men jag kan ha fel.

Någon som istället har några tips och råd, så jag får löst mina problem så jag istället kan komma ut och fota, vilket är mitt huvudintresse framför att hänga i trådar som denna. Det har blivit lite för mycket av den varan på senare tid. Nåväl. Här är min lineup:

En Nikon 18-70 i Finfint skick. Säljaren har inte haft problem med gluggen, vare sig på sin egen D80 eller på sin D300. Jag tror honom.

En styck Nikon D80, Finfint skick. Säljaren har inte haft något problem med kameran, och har aldrig behövt justera den. Även detta är en seriös säljare och fotograf.

En styck nyköpt 50mm 1.8D. Är som sagt ny ifrån butik.

- - - - -

Med 18-70 så märkte jag efter en första användning att bilderna inte var skarpa när jag kom hem. Bild efter bild så...egendomliga ut. Vissa såg lite suddiga ut, andra såg lite smetade ut. Jag har plåtat en del, så inställningarna ställer vi utanför. Blir rätt paff, för så här har det aldrig sett ut med det 18-70 som jag hade till min D50 för några år sedan. Så jag printade ut lite, ni vet, sådana där tester och sköt några bilder på olika bländare och brännvidder. Och jo, fokus hamnade ett par steg bakom varje gång.

Med mitt 50 mm så ser saker bättre ut. Men även här sitter fokusen inte helt rätt. Det ser mycket bättre ut på de statiska tester jag gjort, men även idag var jag ute runt lunch och plåtade lite. Saken är den, att skärpan sitter inte riktigt där heller, inte ens när jag ökar bländartalet.

Då är frågan: Storglugg, Lillglugg eller kamera, eller till och med kombinationen en viss glugg och kameran? Jag har kontaktat Lasses, men inte fått svar än. Jag ska även ner till en fotobutik i morgon och höra och resonera med dem.

Sen har jag lagt ut 18-70'n tills salu, med tanken att personen så klart får testa först. Inte sjutton går jag med mitt stora samvete och försöker lura folk, det ligger inte mig för som person. Därför tar jag väldigt illa vid mig när någon, eller några försöker skapa någon form av påhopp, utan att veta riktigt bakgrunden om vare sig kameran, objektivet, säljarna eller mig som köpare. Jag tolererar inte detta, och skulle själv aldrig någonsin ens få för mig att starta denna typ av påhopp.

Jag har jobbigt nog med problemen kring kamera och objektiv och behöver inte mer skit just nu.

Vänligen visa respekt för detta, tack. De flesta här på fotosidan är seriösa, precis som jag - men tyvärr så inser jag att det alltid kommer finnas folk som vill trigga igång andra på lösa grundvalar. Vissa när sig på detta, och vi andra får ta skiten. Tråkigt. Kan inte nivån hållas, så kommer jag rekommendera Fotosidan att ta bort tråden, då det är under min nivå. Tack för mig och sov gott.

Fredrik Jacobsson

Nej vi känner inte dig, men sov på saken och läs igenom tråden igen.

Du börjar med att "du vill försöka häva köpet".

Flera här påpekar att det faktiskt kan vara så att problemet inte fanns på förra ägarens hus.

Du får veta vad en justering kan kosta.

Du lägger ut en annons där du säger att objektivet "presterar fint". Det är ju en direkt lögn, eller i.a.f. en undanhållning av sanningen.

Du nämner också att köparen får testa objektivet innan köp.

Alltså: 1st lögn + 1st bra grej.

Din annons kan man tolka på flera sätt.
Kanske hoppas du att köparen inte skall märka något (stöds av "presterar fint"), eller så nämner du inget om felfokusen för att inte skrämma bort eventuella kunder vars kamerahus fungerar fint med objektivet. Vem vet?

Vi känner ju inte dig.
Hur ska vi veta vem du egentligen är? Då och då dyker det upp människor här vars enda syfte är att bedra oss (senast förra veckan var det en kvinna som lyckades lura en hel del här under en ganska lång tråd).

Det hör till internet-etikett att vara källkritisk, och din annons sätter lätt igång diverse funderingar.
Det hör även till internet-etikett att vara övertydlig, för det blir så lätt missförstånd som dessa.

Ingen ilska från min sida, men försök se situationen från vår sida och medge att din annons kanske inte var så smidig.

/Tomas

ANNONS
Götaplatsens Foto