Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

KPS Ögonmussla 1.35X

Produkter
(logga in för att koppla)
Enligt länken:
"I paketet "Extra" finns även en ögonmussla för att skydda mot infallande ljus"

Jag har tagit bort den medföljande "musslan" (ej C) eftersom den var väldig obekväm, och byggt en kantlist att luta ögonbrynet mot.

Har inte testat den på 1D, men gissningsvis så måste man hålla ögat väldigt nära för att se hela bilden. Det måste man på D200, och den har väl inte större sökare än 1D Mk II antar jag?

Tillägg: Jo, enligt Dpreviews siffror så har 1D Mk II en aning mindre sökare än D200:

1D Mk II: 0,72x förstoring, 1,26x beskärningsfaktor, 100% visning ger 0,57 [lämplig enhet].
D200: 0,94x förstoring, 1,5x beskärningsfaktor, 95% visning ger 0,60 [lämplig enhet].

Den funkar på D200, och alltså bör den funka på 1D Mk II. Men räkna med att du får hålla ögat skitnära och väl centrerat.

Senast ändrad:
Makten skrev:
Enligt länken:
"I paketet "Extra" finns även en ögonmussla för att skydda mot infallande ljus"

Jag har tagit bort den medföljande "musslan" (ej C) eftersom den var väldig obekväm, och byggt en kantlist att luta ögonbrynet mot.

Har inte testat den på 1D, men gissningsvis så måste man hålla ögat väldigt nära för att se hela bilden. Det måste man på D200, och den har väl inte större sökare än 1D Mk II antar jag?

Hej! Ja 1D Mark II har större sökare än D200. Men om det redan är på gränsen på en D200 så lär det nog bli katastrof på en 1D Mark II. Jag som ville ha sökaren lika stor/större än 5D/1Ds(mk2). Jag avvaktar tills någon som testat den på en 1D(mk2) kan säga hur det blir.

Tack för svaret!

Åfan det visste jag inte. Men då kanske det funkar bra ändå!! :) Härligt. Fast man vågar ju inte riktigt beställa. Den kostar ju skjortan för vad det är. Den är förmodligen svårhittad i butiker också.

Dennis_R skrev:
Åfan det visste jag inte. Men då kanske det funkar bra ändå!! :) Härligt. Fast man vågar ju inte riktigt beställa. Den kostar ju skjortan för vad det är. Den är förmodligen svårhittad i butiker också.
Jag köpte min i Scandinavians butik i Stockholm. Finns de inte i Göteborg också? Jag testade innan jag köpte den alltså.

Det är ganska ofta jag stör mig på att jag måste hålla ögat nära, men varje gång jag provar att plocka av den så inser jag att det är värt besväret. Sökaren blir lika stor och fin som på en analog kamera:) Större än 5D, fast effekten förtas lite av besväret.

Såhär fixade jag musslan. Det är sån där isoleringslist till fönster, satt i dubbla lager. Det finns säkert svart sådan för den som är petig med utseendet.

Bilagor

• list.jpg
    list.jpg
    91.5 KB · Visningar: 595
Jag köpte en sån till min 20D i ScandinavianPhotos Göteborgsbutik. Upplever användandet av den som övervägande positivt. Det jag gillar förutom en till synes större sökare är att det blir lättare att avgöra huruvida skärpan ligger rätt eller ej.

Jag har modellen utan den extra skyddande "tratten" för infallande ljus.

Jag köpte en sån här på Ebay till min 20D och den fungerar perfekt

Bilagor

• eyecup 20d fs.jpg
    eyecup 20d fs.jpg
    32.3 KB · Visningar: 472
Christer1 skrev:
Jag köpte en sån här på Ebay till min 20D och den fungerar perfekt
Och vad ÄR det för något? Är det inte lite meningslöst att bara posta en bild utan förklaring eller länk? Det ser ut som endast en mussla för att skärma av störande ljus, inte någon förstoringslupp.

ANNONS
Götaplatsens Foto