Annons

Krav för poster i 150dpi skala 1:1?

Produkter
(logga in för att koppla)

jns

Aktiv medlem
Hej

Har sökt fram o tillbaka på forument utan att hitta nåt riktigt svar.

Saken är den att jag undrar vad som krävs för utgångsmaterial för en bild till en poster på 110x180cm. Tryckeriet vill ha en bild med 150dpi i skala 1:1. Antar att det blir till att interpolera i vilket fall. Frågan är vad krävs för upplösning/kvalitet i grundbilden för att lösa detta?

Tack på förhand!

//jns

Om man kan översätta dpi->ppi rakt av (är inte hundra) så borde ditt utgångsmaterial vara (native upplösning) (110/2,54)*150=6496, (180/2,54)*150=10629, dvs ha upplösningen 6496*10629.

Sen kanske du kan hitta nån bra tråd där de diskuterar interpolering, har läst en del själv om det där och om jag inte minns fel var den bästa metoden att använda PS egen algoritm och förstora i flera steg med om det var 50% eller 100% åt gången (eller det kanske var förminskning?) :) Nu har jag varit tillräckligt förvirrad och lämnar över facklan till näste löpare.

Edit: förtydligande: bilden de printar är alltså 6496*10629, din ursprungsbild är nog mindre :), men eftersom man ändå står en bra bit från bilden när man ser en sån stor så tror jag att det borde räcka med kanske 8mp eller nåt. Jag bara svamlar nyvaket här nu, men lycka till! (måste tillägga att jag har stitchat ihop ett gäng 8mp till en ca 54mp-bild, med Autostitch, det kanske är ett alternativ när du ska ta bilden (ta många småbilder och sätt ihop)).

Ok, det låter ju rimligt. Isf skulle jag behöva interpolera ca 3x för att nå fram. Är detta mycket? Postern kommer troligen att beskådas på ganska nära håll, typ busshållplats-skylt.

MVH//Jens

jns skrev:
Ok, det låter ju rimligt. Isf skulle jag behöva interpolera ca 3x för att nå fram. Är detta mycket? Postern kommer troligen att beskådas på ganska nära håll, typ busshållplats-skylt.

MVH//Jens

Just busshålplatsskyltarna brukar ha väldigt låg upplösning. Man kan lätt räkna prickarna.

Ingen aning om det är mkt. Det är alltså en befintlig bild, eller är det nåt du ska ta? Om den är befintlig råder jag dig att röja loss bland interpoleringstrådarna. Om inte så kanske du vill prova Autostitch så får du en ursprungsbild med lite mer utgångsdata. Sök på google efter autostitch, det är gratis och mycket lättanvänt. Mata in bilderna du vill använda, vänta, beskåda resultatet och beskär de svarta fälten som blir i utkanterna.

Kodak gör i Tyskland 30x45 cm o har storleks krav 2286x1526. Colormailer gör 30x45 cm o har storlek krav 2048x1536, o de kallas för poster format. Och mycket bra kvalitet på bilderna, koster ca 70 kr st.
Jag har gjort bilder hos Colormailer som va 1695x1131 o 2,3 MB o en va 2071x1394 o 3,5 MB. Båda var lika fina o, man tittar så stora bilder på längre avstånd.

Jag har jämfört dem mot, en färg kopia från Dia 50 iso taget vid Medelhavet. Med Pentax 50 mm 1.8, o den 30x4gjord, jag hos Fuji 1987 före digital tiden. Och de är nästan lika bra, bilder

Mvh/Leif

Bilagor

• rez_guide.jpg
    rez_guide.jpg
    39.4 KB · Visningar: 335
ljokiaho skrev:
Kodak gör i Tyskland 30x45 cm o har storleks krav 2286x1526. Colormailer gör 30x45 cm o har storlek krav 2048x1536, o de kallas för poster format. Och mycket bra kvalitet på bilderna, koster ca 70 kr st.
Jag har gjort bilder hos Colormailer som va 1695x1131 o 2,3 MB o en va 2071x1394 o 3,5 MB. Båda var lika fina o, man tittar så stora bilder på längre avstånd.

Jag har jämfört dem mot, en färg kopia från Dia 50 iso taget vid Medelhavet. Med Pentax 50 mm 1.8, o den 30x4gjord, jag hos Fuji 1987 före digital tiden. Och de är nästan lika bra, bilder

Mvh/Leif

Litet tillägg.
Fast nu är ju 30x45 cm som du skrev, väldigt litet om man jämför med 110x180 cm som han nu vill ha det i.

Fast va en bra tabell som du bifogade (även om värderna e lite i fel ordning här å där. )

ksjunior skrev:

Sen kanske du kan hitta nån bra tråd där de diskuterar interpolering, har läst en del själv om det där och om jag inte minns fel var den bästa metoden att använda PS egen algoritm och förstora i flera steg med om det var 50% eller 100% åt gången (eller det kanske var förminskning?) :) Nu har jag varit tillräckligt förvirrad och lämnar över facklan till näste löpare.

Som jag förstått det förstorar man bilden 10% i taget (dvs första interpoleringen blir 110% av ursprungsbilden, andra 110% av första interpoleringen osv) tills man är nöjd med bildstorleken. Jag har själv gjort så de gånger jag interpolerat, och tycker att det fungerar bra. Om det sedan gör någon större skillnad i förhållande till att förstora rakt av vet jag faktiskt inte, men det tar inte så lång tid att fixa det med den stegvisa interpoleringen. Och vill man kan man ju alltid göra ett makro i PS.

Jag vill påstå att det är onödigt att interpolera i flera steg (om 105 - 110%) när originalet är någorlunda stort från början.

Ofta blir det hugget som stucket men med armen uppvriden på ryggen tycker jag att det oftare blir bättre med att skala i ett steg. Detaljåtergivningen blir oftast bättre.

Om man skall skala upp en lite webbild blir det däremot bättre (mindre taggigt) att skala i flera steg.

Det är min syn på saken.

(Jag gör ofta stora bilder och har under snart ett år testat olika metoder att skala bilder för en artikel i en tidning.)

Jag tycker att Photoshop från version CS är riktigt bra på att interpolera upp bilder, finns ingen anledning att där göra i flera steg. Då skall man titta efter andra program specialgjorda för interpolering om man inte blir nöjd.

Bara klampa in i "Image size" skriva dit önskade mått i cm/mm och önskad upplösning. Sedan självklart skärpa bilden efter denna manöver.

jns skrev:
Antar att det blir till att interpolera i vilket fall.//jns

Jag gjorde till en kund en bild som de skulle använda på webben. Jag fotograferade med min dåvarande digitalare en Olympus E10 (4Mp) som kunde göra bilder i nästan 18x24cm/300ppi.

Något år senare hör de av sig och vill ha bilden ca 120x160cm.....

I samråd med labbet (Crimson) gjorde vi en bild i 18x24 cm scannade den och drog upp till rätt mått.. Det såg väl helt ok ut... Den bilden var iofs ganska enkel, en långtradare på en väg sommar sol och gräs, ljust och tydliga detaljer, ingen smått och murrigt...

Så rätt bild kan dras ganska mycket, och att mellankopiera och scanna kan funka bra ibland...

/b

ANNONS
Götaplatsens Foto