Annons

KRIS! Hur gör jag om TIFF till JPG???

Produkter
(logga in för att koppla)

Ida Frid

Aktiv medlem
Jag har inte jobbat så mycket med RAW, men igår fotade jag ett helt bröllop i RAW, och är redan nöjd med hur man kan fixa med bilderna efteråt. Brudparet ville gärna ha en bild att ha på sin TV-skärm nu på förmiddagen när de skulle ha en brunch, så jag tänkte skicka en...
Så det brinner i knutarna. Och problemet är att jag först fixat bilden i Canons program Raw Image Task och därifrån sparat den i TIFF. Den är nu 58 mb, och när jag tagit in den i Photoshop och jobbat klart med den kan jag inte spara den i JPG! Det finns en massa alternativ listade men inte JPG. Jag har skrivit ".jpg" som filändelse, men den är ändå en 58 mb TIFF-fil!!!

Vad göra? Jag har Mac OSX som operativsystem, om det tillför nåt.

Väldigt tacksam för svar!!!

Du har den troligen i 16 bitar tiff och för att kunna spara den i JGEG så måste du först konvertera den till 8 bitar tiff.
Känns lite oroväckande om du inte har koll på detta och plåtar så pass viktiga uppdrag.

Om du har en Canon kamera så kanske du även har Canon Digital professional ??
i det kan du göra om Raw bilder till jpeg genom att välja, File/convert and save ,,,,,
hoppas det hjälper lite ,,,

Tack!

Du har den troligen i 16 bitar tiff och för att kunna spara den i JGEG så måste du först konvertera den till 8 bitar tiff.
Känns lite oroväckande om du inte har koll på detta och plåtar så pass viktiga uppdrag.

Tack alla så supermycket för svar, nu är det fixat!!!

Jag förstår inte varför det skulle vara oroväckande??? Jag har mestadels jobbat i JPG förut, men det är ju säkrare att fotografera i RAW. Jag har inga problem med den biten heller och är bra på bildbehandling. Det enda jag inte visste var att man inte kan spara en bild i 16 Bits för stt sedan, utan att förminska den, spara bilden som JPG. Men nu vet jag det!

Ha en trevlig dag!

Visst, men nästa gång kan du tänka på att exportera till JPEG direkt från RAW så blir det enklare för dig. RAW har ju inget direkt att göra med TIFF.
Jag trodde att tidningar mm föredrar att få in nyhetsbilder i RAW-filer än en JPEG som de inte kan justera som de vill.
Shoot on.

Stå på Dig Ida - det är ju Din syster som gifte sig, ju - ;-) Varför skulle Du inte få fotografera i vilket format Du än vill. Stå på Dig.

Om man från RAW-filen konverterar till Tiff så får man väl bättre möjligheter i den fortsatta bildbehandlingen i PS än om man direkt gör om den till JPEG direkt från RAW. Eller har jag fel.

Om man från RAW-filen konverterar till Tiff så får man väl bättre möjligheter i den fortsatta bildbehandlingen i PS än om man direkt gör om den till JPEG direkt från RAW. Eller har jag fel.
Klart det är så, även om det kan tyckas vara marginellt vid enklare bildbehandling.
Jag försökte bara föreslå en enklare väg.

Jo, om det är intressant så gjorde jag om bilden från RAW till TFF 16 bits just för att förlora så lite som möjligt i kvalitet. Jag var nyvaken och körde fast när jag sedan inte efter behandlingen kunde spara den i JPG. Kom inte på att jag behövde minska ned den först, att det var det som var haken.
Sen var det inte min systers bröllop denna gång, men jag förstår inte om jag skall räknas som oroväckande okunnig för att jag inte kunde denna lilla detalj! Jag har ju koll på läget! Och att börja fota i RAW känns ju bara fuskigt enklare än att fota i JPG.
Hehe... är lite förvånad att denna diskussion fortsatt på detta viset. Det är dock lite intressant.
Ha det gott!

Det är egentligen lite lustigt att det inte går att gå den vägen. Normalt sett så frågar ju photoshop om det mesta, det kommer upp små irriterande notiser om att "gör du såhär så innebär det detta" om det mesta. Att det inte bara kommer upp ett meddelande om att "sparar du i detta format så reduceras bilden till 8 bitar är konstigt. Jag tror snarare att det är nåt dom missat, att man måste göra det manuellt för att det ska gå.

ANNONS
Götaplatsens Foto