Annons

Kromatisk aberration

Produkter
(logga in för att koppla)

LEXrasta

Avslutat medlemskap
Kan man få bort Kromatisk aberration i cs3 eller lightroom på nåt enkelt sätt??

/Danne

Jag testade ditt råd men resultatet blev nästan bara värre..Nåt specielt jag ska göra?

/Danne

lens correction-filtret funkar inget vidare på CA.
Som redan nämts, gör ett eller flera nya 'saturation layers' och jobba med dem. Det funkar bra att markera de kanter som färgats och sedan minska färgmättnaden för de färger som kanten består av. Tänk på att 'purple fringing' kan vara enbart magenta men ofta även rött och ibland blått. Mättnaden för magenta kan ofta dras ner kraftigt, men med rött får du vara försiktigare, eftersom det kan bli kvar en uppenbar grå yta istället. På gröna kanter är funkar regel en kombination av sänkt färgmättnad för cyan och grönt bra, ibland även gult. Och var noga med att inte hamna utanför kanterna för då ändrar du ju sånt som inte ska ändras.

Mycket slit alltså. Det bästa är att försöka minimera CA när man fotar. Lär dig hur dina objektiv funkar. CA är ofta värst vid maximalt vidvinkelläge och största bländare. Kanter med mycket stor kontrast kan resultera i CA, tex ett träd med med en vit himmel bakom. Vem orkar gå in och fixa alla grenarna och bladen i ett träd i photoshop??

Men lyckligtvis syns CA knappt i regel - man får zooma in ordentligt i bilden för att upptäcka det, och man lär sig leva med det.

LEXrasta skrev:
Kan man få bort Kromatisk aberration i cs3 eller lightroom på nåt enkelt sätt??

/Danne
Hej, Danne!

Jag använder Elements 3 och har inte möjlighet att fota i RAW. Den metod jag brukar använda tycker jag är ganska enkel. Det kanske vanligaste exemplet på problem med kromatisk abberation jag får är att det blir blått eller lila kring grenverk mot en ljus, mulen himmel. Detta är inte alls snyggt.
Eftersom denna blå eller lila färg i allmänhet avviker mycket från omgivningens färger (t ex grenverkets och himlens) är problemet ganska lätt ordnat.

1. Jag gör en slarvig markering runt grenverket. Ibland behövs inte ens någon markering. Det beror på vilka färger som finns i bilden för övrigt.
2. Sedan skapar jag ett justeringslager Nyans/mättnad, går ned i någon av dropdownmenyerna blått eller magenta och väljer ut ett lämpligt nyansomfång som omfattar den blå eller lila kromatiska abberationens nyans.
3. Därefter drar jag helt enkelt ned mättnaden för det valda nyansomfånget tills det ser bra ut. Ungefär -80 brukar ge ett bra resultat.

Mvh.
Lasse C

BengtJohnsson skrev:
Orsaken till kromatisk aberration är mycket väl känd...
Jo, den är ju det. Synd då att inte optiktillverkarna kan lägga lite mer krut på att minska eller få bort effekten, för vackert är det verkligen inte.

Jag vet inte om det är möjligt att få bort den helt, men bättre än det är idag borde inte vara omöjligt. Jag har en S3 IS. Det är visserligen inte en systemkamera, men den ligger ju i toppskiktet bland kompakterna. Trots det kan bilder som innehåller t ex kala grenverk mot en mulen, ljus himmel se för bedrövliga ut ibland.

Tack för tipsen, Bengt. Irriterande bara att de tar betalt för en plugin som finns på en länk som heter http://flofilters.free.fr/index.php

Mvh.
Lasse C

Lasse C skrev:
Synd då att inte optiktillverkarna kan lägga lite mer krut på att minska eller få bort effekten, för vackert är det verkligen inte.
Synd att optikköparna inte kan lägga lite mer pengar på optik som minskar eller får bort effekten, för billigt blir det verkligen inte.

Jag vet inte om det är möjligt att få bort den helt, men bättre än det är idag borde inte vara omöjligt.
Svindyra objektiv med fast brännvidd eller åtminstone väldigt litet zoomomfång har ofta bra CA-egenskaper.

Svindyra objektiv med fast brännvidd eller åtminstone väldigt litet zoomomfång har ofta bra CA-egenskaper. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto