Annons

Krum på negativ! Nu är jag trött på det här, mirakelknep önskas!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Det är inte ofta jag framkallar svart-vit film, men i stort sett varje gång jag gör det blir jag lika förbannad! Får så jäkla mycker krum på negativen, inte alla, verkar vara beroende av film och även kvalite på vissa rullar av en film. MEN, jag får det ofta så det måste ju vara nåt fel på torkningen.

Jag använder en klädnypa i topp två i botten. Hänger neggen i badrummet. Har fått tips om att det ska vara fuktigt, men vet inte riktigt hur jag ska få till det. Fuktar upp det rejält innan med hjälp av duschen, men det verkar inte hjälpa.

Vad använder ni? Nån form av luftfuktare eller? Hjälp mig nu!

Krum? Menar du att neggen krullar ihop till spiraler?

För mig så har det räckt fint med att bara låta duschen stå på ett tag och sen hänga en tyngd därnere. Vanliga filmklämmorna, som jag alltid kört med. Så länge som man låter dom torka ordentligt och klipper direkt ner dem efter att man tagit loss klämmorna så har det inte varit några problem.

/Henri

Menar alltså att dom blir konvexa.

Henri: Kör precis som du säger, men det verkar alltså inte hjälpa. Tack för ditt svar i alla fall.

Fler tips tack!

Bokpress över natten är beprövat och fungerande.

Det är märkligt det där med krummande negg. Tidigare har jag också använt hög luftfuktighet och låg temperatur för att slippa det. Men nu torkar jag snabbt med forcerad luft i ett torrt skåp helt utan problem.

Jo, bokpress i all ära. Men ibland hjälper inte det heller och då snackar vi mycket krum. Kanske inte går att komma undan helt enkelt?

ANNONS
Götaplatsens Foto