Annons

Kurser/utbildningar i dokumentärfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

jerrysoderberg

Aktiv medlem
Jag har funderat lite på att gå en utbildning i dokumentärt foto. Det finns lite sådana på folkhögskolor. Men, på internet eller kortkurser har jag inte hittat något. Det som är populärt idag handlar om gestaltning, natur och streetfoto. Det dokumentära lever lite på undantag, verkar det som.
Jag har hört med Moderskeppet och de har inget alternativ för mig. FS har heller inte någonting. Jag skulle vara tacksam för hjälp och tips.
 

esbtse

Aktiv medlem
Jag har hittat intressanta Youtube klipp om dokumentär fotografi. Börja med att studera dessa. Därefter kontakta din lokala kommunala tidning de vill alltid ha hjälp. Tror man lär sig dokumentärfoto bäst genom praktiskt arbete. Hur man lägger upp ett 7-10 års projekt talas det mycket om i dessa klipp. En viktig del tror jag är att kontakta lokala museer och ev. företag beroende av intresse. Man kan utbilda sig länge utan att komma någonstans så se till att få den praktiska delen tidigt. Utskrifter, utställningar, förberedelse för tidningsartiklar osv. finns det bra info på nätet om. Har själv funderat på mer dokumentär foto fast med en expressionistisk inriktning och har börjat leta på nätet sedan ett antal månader. Fotograferar du analogt så kan det vara bra att skaffa en filmskanner. Själv gick jag över till analogt mellanformat för 10 år sedan och fotograferar digitalt i övrigt.
 
Senast ändrad:

jerrysoderberg

Aktiv medlem
Jag har hittat intressanta Youtube klipp om dokumentär fotografi. Börja med att studera dessa. Därefter kontakta din lokala kommunala tidning de vill alltid ha hjälp. Tror man lär sig dokumentärfoto bäst genom praktiskt arbete. Hur man lägger upp ett 7-10 års projekt talas det mycket om i dessa klipp. En viktig del tror jag är att kontakta lokala museer och ev. företag beroende av intresse. Man kan utbilda sig länge utan att komma någonstans så se till att få den praktiska delen tidigt. Utskrifter, utställningar, förberedelse för tidningsartiklar osv. finns det bra info på nätet om. Har själv funderat på mer dokumentär foto fast med en expressionistisk inriktning och har börjat leta på nätet sedan ett antal månader. Fotograferar du analogt så kan det vara bra att skaffa en filmskanner. Själv gick jag över till analogt mellanformat för 10 år sedan och fotograferar digitalt i övrigt.
Tack för svaret. Kloka ord. Jag får ta en titt på youtube. Jag gick ett år på Gamleby fotoskola men där var det minimalt om dokufoto. //Jerry
 

esbtse

Aktiv medlem
Tack för svaret. Kloka ord. Jag får ta en titt på youtube. Jag gick ett år på Gamleby fotoskola men där var det minimalt om dokufoto. //Jerry
Har försökt att få reda på vilken utrustning dokumentärfotograferna använder. Det visade sig vara mycket personligt från analoga kameror till senaste digitala kamerorna. Från zoomar till fasta optik, från småbild till mellanformat. Slutsatsen jag drar är att det viktigaste är att man känner sig bekväm med utrustningen och om du använder samma fasta optik för hela serien, oftast vidvinkel, så kan det bli en del av ditt personliga uttryck. Vidare tror jag är det bäst att börja med det dokumentära fotograferandet med den utrustning man har och sedan upptäcker man vad man behöver komplettera med.
Vill man fotografera porträtt är det givetvis bra med en hopfällbar reflexskärm och en blixt som kan användas en bit från kameran.
Tilltänkt slutanvändare av bilderna kan också ha synpunkter på formatet och om de vill ha digitalt eller analogt oavsett om dessa är institutioner, museum, kulturcentra, tidningar, gallerier, osv. Efter du har fotograferat ett tag kan man betala en proffsfotograf för att gå igenom bilder och komma med kommentarer. Jag har gjort detta och blivit bättre på att få fokus rätt i narativet. Vissa fotografera kan också ge mentorskap och det kommer jag prova på under kommande år fast i naturfoto.
 
ANNONS