Annons

Kvalitet på CF-kort

Produkter
(logga in för att koppla)

larslind

Aktiv medlem
Skall skaffa ett CF-kort och ser att man på komplett.se kan köpa ett TwinMos 4GB för under 900 kr. SanDisk m.fl. fabrikat kostar ca 2.000 kr. Har någon erfarenhet av kvaliteten på TwinMos kort?
 
Det finns tydligen vissa problem på Canon kameror. Jag kör Nikon och har inte märkt några problem.

Jag skulle dock rekommendera Ridata (800:- på Zebramedia, www.zebramedia.com). Ett av de snabbaste korten på marknaden till ett mycket bra pris. De har även en 8GB för 1400:-.

/Johannes
 
strombergjo skrev:
Det finns tydligen vissa problem på Canon kameror. Jag kör Nikon och har inte märkt några problem.

Jag skulle dock rekommendera Ridata (800:- på Zebramedia, www.zebramedia.com). Ett av de snabbaste korten på marknaden till ett mycket bra pris. De har även en 8GB för 1400:-.

/Johannes

Någon som vet Ridata funkar med D200? Eller "funkar" överhuvudtaget för den delen.
Har ju hört om många Lexar som dött, och många Kingston som krånglat.

Hittils är det mig veteligen bara SanDisk som äger tronen.
Är Ridata något att lita på?
 
RiData 4Gb krånglade på min 20D, var mycket långsamt.
Fick dock ett nytt (av fabrikat Transcend) med vändande post ifrån underbara Zebramedia.
 
elohim skrev:
Någon som vet Ridata funkar med D200? Eller "funkar" överhuvudtaget för den delen.
Har ju hört om många Lexar som dött, och många Kingston som krånglat.

Hittils är det mig veteligen bara SanDisk som äger tronen.
Är Ridata något att lita på?

SanDisk är inte förskonade från problem heller men de verkar ha bättre kvalitetskontroll än Lexar.
 
Det gick lite snabbare, men inte alls som det SanDisk det skulle motsvara. Detta var som sagt i en 20D. Canons kameror verkar vara känsligare, kan funka bra i annan.
 
TwinMos som bla Komplett eller Inet har funkar bra.

Har nästan bara TwinMos, både till min 350d och till det mesta annat, t ex telefonen.

Säger sig nå 140x på dom nyare korten och är betydligt billigare än t ex SanDisk.


//Tomas
 
Även jag kör TwinMOS (i en EOS 350D) och tycker prestanda är nära nog lika bra som Sandisk UltraII. Priset är dock tvivelaktigt bättre och nästa gång blir det troligen TwinMOS igen.
Sandisken är mätbart snabbare vid övertankning till datorn men vid skrivning är skillnaden minimal.
 
Har kört med san disk ultra2 tagit ca 50000 exponeringar minst o det har aldrig krånglat.

Använder även några lexar o san disk 3 o det har fungerat utan problem även med dessa kort.

Jag har börjat lita rätt bra på san disk eftersom jag inte sumpat en bild på över 50000 tagna.
 
Jag har ett ultra II 4gig nu,
till min 300D.
Men jag ska köpa mig en 30D inom kort,
kommer jag märka någon skillnad mellan kortet jag har & Sandisk`s nya värsting?

mvh Oscar
 
Det beror på vad du fotograferar. Men om du inte är väldigt angelägen att ta många bilder i snabb takt kommer ditt kort att fungera alldeles utmärkt
 
Men jag vill ju att kameran ska kunna prestera max.
Med andra ord kommer mitt Ultra II bromsa kameran om jag förstår dig rätt.
 
Kör med 1dsm2 samt 5D o det är sällan sandisk ultra 2 kort bromsar upp mina kameror.Har även snabbaste kortet från sandisk extreme 3 o märker sällan någon skillnad.
Däremot är prisskillnaden rätt låg nu så då kan man lika gärna köpa extreme 3.
Brukar handla korten från zebramedia dom brukar ha bra priser.
 
ANNONS