Annons

Lägga ihop flera bilder. Inte panorama!

Produkter
(logga in för att koppla)

cbr1000

Aktiv medlem
Hej.

Jag har Photoshop CS3 och vill lägga ihop 5 bilder tagna på en snowboardåkare som hoppar genom bilden. Kameran står still, ingen panorama alltså.

Hur får jag de 5 bilderna att bli en bild med hela sekvensen på?

Jag testade att köra Photomerge men automatiken lyckades bara med att få med 2 bilder i sekvensen. Och Photomerge är väl bara till för panorama, eller?

För att förtydliga, jag vill alltså INTE göra en vanlig panoramabild.

/Anders

Lägga alla bildrna i var sitt lager och använd sen lagermasker för att maska ur bara den del du vill behålla av varje bild.

Om du inte har haft kameran på stativ kan du använda Photoshops "Align images". Lägg in alla bilder som egna lager. Markera alla lager och välj Edit/Auto Align Layers. PS kommer då att söka av motivet och placera varje lager så att bakgrunden stämmer.

Därefter kan du andvända svarta lagermasker och måla fram varje "gubbe".

iBoat skrev:
Om du inte har haft kameran på stativ kan du använda Photoshops "Align images". Lägg in alla bilder som egna lager. Markera alla lager och välj Edit/Auto Align Layers. PS kommer då att söka av motivet och placera varje lager så att bakgrunden stämmer.

Därefter kan du andvända svarta lagermasker och måla fram varje "gubbe".

Nej kameran var inte på stativ. Jag försökte hålla så still som möjligt för hand. Så ditt tips låter som det optimala.

cbr1000 skrev:
Nej kameran var inte på stativ. Jag försökte hålla så still som möjligt för hand. Så ditt tips låter som det optimala.

Ett sätt att lägga bilderna i egna lager är:
Script/Load files into stack (Läs in bilder i stapel)

iBoat skrev:

Spännande! Hur stort överlapp måste bilderna ha för att det ska funka?

Per skrev:
Spännande! Hur stort överlapp måste bilderna ha för att det ska funka?

Man ska ju helst ha så lite överlapp som möjligt i det här fallet. Om man har flyttat kameran FÖR mycket mellan tagningarna blir resultatet att man tvingas beskära bilden hårt.

Om man gör panorama däremot måste man ha ett överlapp (om det var så du menade?)

iBoat skrev:
Man ska ju helst ha så lite överlapp som möjligt i det här fallet. Om man har flyttat kameran FÖR mycket mellan tagningarna blir resultatet att man tvingas beskära bilden hårt.

Om man gör panorama däremot måste man ha ett överlapp (om det var så du menade?)

Du menar väl tvärt om?

Nej. Vitsen var ju att man skulle få PS att lägga bakgrunden på samma ställe i alla lager. Om man hade haft stativ hade man sluppit använda den här funktionen.

Du missförstod mig.
Det jag reagerade på var att du skrev "så lite överlapp som möjligt".
Jag menar att man skall ha så mycket överlapp som möjligt om man skall slippa att beskära den grupperade bilden för hårt.
Överlapp är för mig den gemensamma delen av bilderna.

M V H Peter

Schappe skrev:
Du missförstod mig.
Det jag reagerade på var att du skrev "så lite överlapp som möjligt".
Jag menar att man skall ha så mycket överlapp som möjligt om man skall slippa att beskära den grupperade bilden för hårt.
Överlapp är för mig den gemensamma delen av bilderna.

M V H Peter

Jag missförstod dig, förstår hur du menar.

Markera ett lager och tryck på knappen som bilden visar (Håll ner "alt" så får du en svart lagermask.)

Välj sedan penseln med lagom storlek och måla med vit färg så kommer gubben fram. Nu ser du ju inte var du ska måla eftersom den svarta masken täcker bilden. Börja måla lite där du tror att den är, och om du målar utanför kan du istället måla med svart färg för att ta bort kladdet.

Bilagor

• bild 1.jpg
    bild 1.jpg
    71.8 KB · Visningar: 257
ANNONS
Götaplatsens Foto