Annons

lägsta möjliga raktionstid på digitalkompakt

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanStåhl

Aktiv medlem
lägsta möjliga reaktionstid på digitalkompakt

Hej!
Jag ska köpa en liten digital kompakt till min sambo för runt 2000-2500:- Har själv en EOS 300D så den får gärna kompletera den med att vara liten och nätt. En annan viktigt egenskap är att bilden ska tas samtidigt som man trycker ner helt (fokus på, alltså). Inte en halv sekund senare. Det var länge sedan jag forskade i alla nyheter i kameravärlden så detta problem kanske har försvunnit från de senaste modellerna, eller?

Har blivit tipsad om:
Olympus FE-190

Kan det vara något?

Senast ändrad:
JohanStåhl skrev:
Hej!
Jag ska köpa en liten digital kompakt till min sambo för runt 2000-2500:- Har själv en EOS 300D så den får gärna kompletera den med att vara liten och nätt. En annan viktigt egenskap är att bilden ska tas samtidigt som man trycker ner helt (fokus på, alltså). Inte en halv sekund senare. Det var länge sedan jag forskade i alla nyheter i kameravärlden så detta problem kanske har försvunnit från de senaste modellerna, eller?

Har blivit tipsad om:
Olympus FE-190

Kan det vara något.
Jag tror att canons kompakter generellt sett är de snabbaste. En bekant till mig har en Ixus 60 och den är snabb på alla sätt o vis. Både i rektionstid, men också i den interna bildbehandlingen och blippandet mellan bilder och menyer. Väldigt bra filmfunktion och skarp display.

Jag tycker att Fuji gör de bästa kompakterna. Kolla på nya F20 eller F30. Fuji gör de enda kompaktkameror där du kan plåta utan blixt inomhus utan att bilden förstörs av brus. Det är värt mycket. Dessutom är de snabba.

Jämför gärna bildresultat på höga iso med Canons kompakter. Du hittar testbilder på www.cyberphoto.se

Re: lägsta möjliga reaktionstid på digitalkompakt

JohanStåhl skrev:
Hej!

Har blivit tipsad om:
Olympus FE-190

Kan det vara något?

Titta på någon av Ricoh:s modeller. De är alla bland de snabbaste kompakterna som finns. Nackdelen är att vissa modeller är brusiga på höga ISO.

Sådärja, nu så är det bara olympus, canon, fuji och Ricoh som du har fått tips på, om det drösar in nikon och sony så är det väl komplett?:)

Tack för alla tips. Japp! Snart är alla fabrikat representerade... det gör ju allt lättare...

Det vägde mellan en Ixus 60 och en Olympus FE-190 men det blev en Olympus my 700 istället. Lite dyrar men tydligen lite bättre än ixus:en, speciellt när man tar utan blixt. Och menysystemet med "scen-programmen" blir superbra då min sambo inte är intresserad av att lära sig allt vad ISO och slutatider heter. Väderskyddet är en bonus också. Så nu får vi hoppas att hon gillar färgen, tok-blå!

Ha det bra där ute och GOD JUL!

Kan väl komplettera listan med Sony W70 ;o). Köpte den som "familjekamera" och valet föll på den bl.a. just för att den var snabb vid avtryck. Än så länge tycker jag att den håller vad den lovat. Bruset på högre ISO skall naturligtvis inte jämföras med DSLR men verkar bra för klassen.

Mer info:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=W70silver

/Micke

ANNONS
Götaplatsens Foto