Annons

Lämna bort alla sina bilder (exemplar) till uppdragsgivaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Ja, det är ju bara en fråga om hur stor del av processen man tar ansvar för. Någon annan kan säkert göra underverk av dina anteckningar, på samma sätt som väldigt många skulle kunna göra mina bilder mycket bättre med lite efterbearbetning.
Så är det förstås. Även om "underverk" i det här fallet nog innebär ett helt annat resultat än om jag skulle skriva texten själv – och sätta min byline under den.
 

PMD

Aktiv medlem
Ett skäl som många anför till att inte släppa ifrån sig råfiler är att det finns risk att bli förknippad med nåt fult som en klåpare har gjort.

I icke konstnärliga sammanhang är det kanske inte en risk man behöver bry sig om, men en fotograf som säljer konstnärliga bilder har ett rykte att tänka på.
 

Falumas

Aktiv medlem
RAW-filen är också ett bevis på att du är fotografen, så länge det bara är du som har den. Så säljer du bilder till flera kunder kan det vara värt att hålla i RAW-filen.

Men säljer man tjänsten fotografering till någon som sedan har exlusiva rättigheter till bilderna, så har jag svårt att se att man inte skall kunna sälja RAW-filerna. Jag kan faktiskt inte i det fallet se någon anledning, i värsta fall får man väl förhandla in att man inte skall omnämnas som fotograf om man betvivlar kundens förmåga.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Så är det förstås. Även om "underverk" i det här fallet nog innebär ett helt annat resultat än om jag skulle skriva texten själv – och sätta min byline under den.
Mycket troligt!
Jag gillar liknelsen. De bilder jag tar under en fotbollsmatch kan liknas vid "noteringar från fältet". De är långt ifrån några färdiga bilder. Jag publicerar mina råa "anteckningar" på flickr. På Instagram kan jag sedan se vilka anteckningar olika spelare valde att presentera på sitt konto, samt hur de valde att bearbeta råmaterialet vidare.
 
ANNONS