Annons

Längre bildsekvenstagning 350d

Produkter
(logga in för att koppla)

jrunsten

Medlem
Jag skulle vilja ta bilder i ca en minut, med 2 s mellanrum, utan att trycka på avtryckaren varje gång. Jag har en canon 350d och undrar om det finns antingen nån form av mjukvara till den eller någon annan lösning som man kan köpa eller tillverka själv?

Om du kan koppla kameran till en dator så följer det med ett program på cd:n som kan göra det du efterfrågar, EOS Capture heter programmet.

/Daniel

Ifall du behöver något som du kan ta med dig ut i fält, så kommer här ytterligare några tips:

1) Canon har en liten grunka för bortåt 1.500 kr som ger denna funktion, men jag har för mig att den bara passar till de lite dyrare kamerahusen. Det finns också enstaka proffshus där denna funktion redan finns inbyggd (dock inte Canon, tror jag), men kan inte på rak arm erinra mig någon tillverkare som har stoppat in funktionen i något amatör- eller semipro-hus förutom Minolta.

2) Din andra möjlighet är att bygga en lämplig liten sekvenser själv. Principiellt är det inte särskilt svårt, ifall du råkar vara ingenjör inom elektronikområdet och har erfarenhet av kretsdesign och bygge.

3) Om inte, så kan du ju anlita någon som kan löda ihop en liten dosa åt dig, och som helst ska behöva en för egen del också... Råkar själv vara elektronikingenjör och skulle väl i och för sig kunna göra en liten tidssekvenser åt dig (dock behöver jag ingen för egen del, eftersom en av mina kameror, en Minolta D7D, redan innehåller denna funktion).

4) I och för sig kan du naturligtvis köpa ett kamerahus med denna funktion inbyggd, men jag förmodar att detta inte är aktuellt, eller? Även om det antagligen skulle gå att hitta i varje fall en analog kamera till lägre pris än vad Canon-dosan ovan kostar - t.ex. en Minolta 700Si med programkortet för denna funktion.

5) Det finns också enstaka kompaktkameror med denna funktion inbyggd.

6) Kolla på Ebay. Vet att jag har sett tredjepartstillbehör som gör just detta. Sök runt lite så hittar du säkert!

ANNONS
Götaplatsens Foto