Annons

Längsta slutartid Nikon FA ?

Produkter
(logga in för att koppla)

matti

Aktiv medlem
Har precis köpt en Nikon FA. Enligt spec finns slutartider från 1/4000 - 1sek i alla lägen. Men, när jag testat "i praktiken" verkar kameran kunna ge längre slutartider i svagt ljus om man kör på automatiklägena P (program) eller A (bländarförval)! Upp till 12sek har jag räknat!

Hur är det, hur långa slutartider är möjligt med fortsatt korrekt exponering på FA:n???

mvh / Matti

Been there, done that....

Jodå, Leonard Foo:s sidor om FA har man lusläst tidigare!

Där står, och även i min originalmanual, att slutartiderna går från 1/4000 - 1sek i automatiklägena. Men detta stämmer som jag tidigare sagt ej i praktiken. Det går att få tider även längre än 8 sekunder som Boris ovan säger.

Jag skall köra en testrulle själv snarast men jag tänkte bara att någon annan med "hands on" erfarenhet av FA kanske kunde föregå mig!?

/Matti

Min FA verkar exponera rätt i upp till flera minuter, i alla fall med negativ film. När jag vet att det är längre tider har jag inte testat för då blir det B-läget.

Tack.....

......för tipsen, Robert och Torbjörn! Verkar som ni har koll på läget vad gäller FA:n. Skall nu surfa in på Ken Rockwells sajt och förkovra mig!
mvh / Matti

ANNONS
Götaplatsens Foto