Annons

Lite funderingar om inställningar vid olika motiv med D60

Produkter
(logga in för att koppla)

_hjorten_

Aktiv medlem
Hej!

Nu har jag äntligen fått hem min första systemkamera (Nikon D60 med NIKKOR AF-S DX 18-55/3.5-5.6G VR) och börjat att fota lite! Jag har läst och prov fotat men det är några frågor som jag har svårt att greppa.

1. Påverkar bländaren ljusheten på kortet eller är det bara en inställning som man väljer hur man vill fokusera kort/långt (skärpedjupet)?

2. Slutartiden är det bara en inställning som man använder sig av när man tex vill *frysa* en löpare eller få en bäck att *flyta* ihop eller vilken inverkar mer har slutartiden?

3. Var ute och fotade lanskap med snö och fick snön lite grå och ökade exponeringen till +1.0 och det vart det väldigt ljust, ska man enbart sänka exponeringen eller är det något annat man bör ändra på? (Hade kameran på läge *A* f5,6 och ISO 100)? Tyckte även att skärpan var lite dålig över bilden!?

4. De olika lägen som finns (A,S,P,M samt de andra förinställda lägena), som jag läst så är det läge S,A och AUTO man använder vanligast. Någon som kan ge lite tips på vad man generellt (utgår från) bör använda vid lite olika motiv som:

* Foto över en vintrig dal med ett vattendrag med solsken från 90 grader
* Ett barn liggandes på en fårfäll vid dagsljus inomhus
* Ett barn liggandes på en fårfäll vid *skumt* inomhus
* Foto av statsmiljö på kvällen med gatubelysning

(skriv gärna vad ni rekomenderar för slutartid,bländare och ev ISO tal vid de olika exemplen)

Läget P beskrivs (Kameran ställer in slutartid och bländare för bästa möjliga exponering. Rekommenderas för ögonblicksbilder och i andra
situationer där du har lite tid på dig att göra inställningar för
kameran) Är det inte samma som AUTO läge?


Tack för all hjälp jag fått redan!

/Martin
 
Senast ändrad:
Nu hinner jag inte svara på allt men alla svar du söker kan du finna genom att helt enkelt prova, du ser ju bilden direkt på displayen :)

Annars finns det gott om nybörjarguider på nätet, och säkerligen många gamla trådar här som förklarar grunderna.
 
ANNONS