Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Länka utsnittsmätning till fokuspunkt hos EOS 30/33..?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Det ska vad jag har läst vara möjligt att länka utsnittsmätningen hos EOS 30/33 till vald fokuspunkt. Hur fungerar det i praktiken? Det torde ju i så fall bli en liten spotmätare av det där..eller har jag helt fel i mina tankegångar?

En annan fråga..hur mycket av "ev-skalan" visar EOS 33 i sin sökare? Har fått för mig att det är +-2..

Mvh
Jonas

det beror på vad man menar med spotmätare...

utsnittsmätningen i eos30 är ca 10% av bildytan, en spotmätare mäter över ca 1%..(2% ibland, ibland 0.5%)

Utsnittsmätningen kan aldrig någonsin kallas för spotmätning, hur mycket du än länkar den...Ganska stor skillnad på 10% mot 2-3%..

Föreslår fortfarande att du satsar på en fint begagnad EOS 5 eller EOS 1N.

Nej, jag vet Jeppe. Jag fattade fel vad den där länkningen egentligen innebar. Den är ju fortfarande 10% bara det att den mäter centralt runt dem olika fokuseringspunkterna beroende på vilken man väljer. Jag trodde i min iver att mätningen blev mindre om man valde att länka till någon fokuseringspunkt. Men det fick jag snabbt klart för mig att det inte alls var så.. ;=)

Annars har jag en EOS 5:a på G. Den är 6 år gammal, bra skick med endast slitage på ett specifikt ställe. Enligt säljaren är 65 rullar tagna med huset och han är den andre ägaren till det. Han säljer den med VG-10 och fjärrutlösare för 4000:-. Är det ett okej pris eller borde jag kunna få den billigare?

Mvh
Jonas

Hmm ja jag tänker inte göra mig ovän med någon säljare här, men 65 rullar på 6 år.... Jaja vissa kanske inte fotograferar mer än så.

Saker att kolla upp:

- Programratten.
- Interna blixten

Billigare än 4000:- med VG-10 och trådutlösare kommer du förmodligen inte att hitta.

Håller med om att 65 rullar låter lite väl lite..men men.

Programratten har jag frågat om. Den är hel och har aldrig blivit reparerad.

Den interna blixten har det varit problem med som hos dem flesta (alla?) EOS 5:eek:r. Den är dock fixad och ska enligt andra jag har pratat med inte vara något som hindrar från köp.

Ja, kanske man ändå ska slå till på den!?

Mvh
Jonas

Nu kommer säkert många att motsäga mig..

Så jag tar upp det nu..

Fördelar EOS 30/33

• E-TTL
  • Snabbare AF
  • Möjlighet till andra batterier än 2CR5
  • FP Blixt
  • Ögonstyrning vertikalt (fördel?)

Fördelar EOS 5

• Spotmätning
  • Inmatningsratt på vertikalen (mkt bra)
  • Bättre AF-sensor i mitten (om du använder f2.8)
  • Något bättre ljusmätare (känsligare)
  • Visar något mer i sökaren
Andra fördelar för de som har stora labbar : Skönare grepp.

EOS 5 bländar ner om man tittar i övre högra hörnet i en sekund eller två, har jag för mig.
Kan kanske vara bra? Om man inte hittar nerbländningsknappen

Hehe..det kanske inte riktigt framgick att mitt inlägg var ironiskt menat (jaja, skippa tugget om att ironi inte lämpar sig) :)

ANNONS
Götaplatsens Foto