Annons

lär av flickr

Produkter
(logga in för att koppla)

starnut

Aktiv medlem
Precis blivit medlem i en grupp på flickr. Gruppen går ut på att man kommenterar 15 bilder innan man får lägga in sin egen bild. När ens bild väl ligger för kommentering får man efter kommentarerna antingen en save eller delete tag. Om tio personer anser att bilden är "delete" åker bilden ur poolen. Om bilden hinner få tio save får man spara den i utställningspoolen där de 200 bästa bilderna från poolen snurrar.

Antagligen är fotosidans antal medlemmar för stort för att köra en sån här grej. Det skulle vara om man kunde begränsa antalet medlemmar in en grupp till exempelvis 50 användare. Grupper kan man ju sen göra hur många som helst.

Är det inte fiffigt?
 
Uppdatering.

Poolen jag är med i på flickr har 1623 medlemmar, och den flyter på bra. Antar att alla inte är aktiva hela tiden.
 
Jag har kikat på Flickrs grupper/pooler tidigare men inte sett hur man kan ställa in de regler du nämner här. Eller det kanske är gruppägaren som hanterar allt det där manuellt?

Du kan du väl maila (eller skriva här) vilken grupp det rör sig om.

Att det med tiden utkristalliseras bara bra bilder i den gruppen förstår jag, men vad kan man säga om kvaliteten på kommentarerna - skriver folk bara "wow" för att komma upp i sina 15 kommentarer, så de kan få lägga in? (Iofs med så liten medlemsskara så kanske det inte blir ett problem)
 
Ja alltså det är ju inga långa brev i kommentarerna. Men jag tycker det påpekas bra saker, och det är rakt på inte en massa tjafs. Man säger vad man gillar eller inte gillar sen är det bra. Kanske inte världens bästa grej för nybörjaren, men det passar nog många.

Gruppen heter DEL*TE ME! Uncensored: Not censorship, it's Quality Control konstigt namn, menmen, finns ett antal sånna här grupper vad jag har förstått länk till gruppen här
 
Så här kan kommentarerna på en bild se ut.


river_man1974 says:

subjectless. if the background were way out of focus, I may enjoy the lines of the road, but I keep getting distracted to the boring junk in the background

delete



ebefeldt says:

Nah..I like the shapes in the building, but I think you got wrong angle and wrong light for this shot. The green lights up to the left is a little bit annoying.

Delete
 
Vi har inte kikat på den Flickr gruppen men vi har utvecklat mer avancerade möjligheter att styra grupper. Jag tror inte att vi ännu kan ha exakt detta, men nästan.

Det skulle ju vara en intressant grupp att testa.
 
Tycker der låter bra med att kommentera ett antal bilder så får du lägga in en bild. Det är väl meningen att vi skall lära av varandra och därför kommentera bilderna ofta. 15 kommentarer låter mycket.
Kommentaren "Bra bild" ger betydligt mycket mer än inget alls. I alla fall för mig. Har man tur så blir det bra konstruktiva kommentarer också.
 
Jag tycker att det låter sunt, på nåt vis. Anledningen till att lägga ut bilder här är ju för att man vill att folk ska kolla på dom och komma med kommentarer.
När jag kollar på min profilsida så står det nåt om kommentardifferens: jag har gett 19 fler kommentarer än jag fått. Siffran står i fet stil, precis som om det vore ett problem.
 
ANNONS