Annons

Låna ut kamera - vilket fotoläge är bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidJPersson

Aktiv medlem
Ska låna ut min utrustning under ett dop och undrar i vilket läge personen kan få ut bäst bilder? Auto? Eller är S-läget bättre? Känns som att det ofta är risk med rörande objekt att Auto har för låg hastighet på slutaren, där fördelen med S-läget snarare kan vara att man sätter det relativt högt och sen sköter kameran resten.

Vad tror ni?
 
Tror det är vanligt att auto under mörka förhållanden ger 1/60…testa din kamera. Kanske bländarprio (största bländare) och auto iso med längsta slutartid på 1/200 kan vara något att testa…
 
Manuellt läge, med tid, bländare och ISO som du har valt. Då får du åtminstone hyfsade bilder där ljusmätningen stämmer.
Sedan kan du ju be fotografen ändra till fullauto om det t.ex. ska fotas utomhus senare.
 
Dom gånger jag lånat ut lite snabbt min kamera med singelpoint förvalt så har bilderna blivit felfokuserade i de flesta bilder. :p
 
Grundregeln är väl egentligen att inte låna ut sin kamerautrustning. Jag har viss erfarenhet av detta själv.
 
Jo, det går bra att låna ut kamerautrustning till rätt personer. Men då behövs det i regel inte, för anledningen till att de är rätt personer är att de har egen kamerautrustning.
Då är det mer om det är något speciellt tillbehör, typ ett visst objektiv eller så, som de saknar för att göra jobbet bra.
 
Ska låna ut min utrustning under ett dop och undrar i vilket läge personen kan få ut bäst bilder? Auto? Eller är S-läget bättre? Känns som att det ofta är risk med rörande objekt att Auto har för låg hastighet på slutaren, där fördelen med S-läget snarare kan vara att man sätter det relativt högt och sen sköter kameran resten.

Vad tror ni?
Alt 1. Fråga den som du ska långa ut kameran till vilket exponeringsläge den tror blir bäst. Om du får ett vettigt svar är problemet löst. Om du får en stirrande blick till svar så bör du välja en annan person att låna ut kameran till.

Alt 2. Vilket läge tror du själv är enklast att få bäst bilder med? Använd det.
 
Alt 1. Fråga den som du ska långa ut kameran till vilket exponeringsläge den tror blir bäst. Om du får ett vettigt svar är problemet löst. Om du får en stirrande blick till svar så bör du välja en annan person att låna ut kameran till.

Alt 2. Vilket läge tror du själv är enklast att få bäst bilder med? Använd det.

Alt 1b. … eller välja en annan kamera att låna ut.
 
eller lägga 30 minuter på att instruera den som skall fotografer.

Exponeringen kan säkerligen bli rätt bra med A största bländaren och auto-ISO på 1/100.

Däremot så måste den som fotograferar lära sig att inte flytta runt fokuspunkten eller just göra det och att inte pilla på knappar som inte skall pillas på.

Men man råkar rätt ofta pilla på fel knapp när man fotograferar av misstag och då måste man ju veta hur man pillar tillbaka det. Jag har rätt ofta lånat ut en kamera, men då har jag alltid varit i närheten och fotograferat med en annan kamera och har då kunnat hjälpa till när det gått snett.
 
Ja, när man fotograferar av misstag kan man göra alla möjliga fel. :cool:
(OK, ok, jag hittar ut själv …)
 
Jag skulle välja Program automatik, ISO 400-800.
och kanske om jag bedömde att den som lånar kameran klarar av att bedöma bilden och hanteringen av shift funktionen dvs förhållandet bländare/slutartid och exponeringskompensation ljusare/mörkare.

Shift handlar om att om många sitter vid ett långbord eller nåt som hände
 
ANNONS