Annons

Lång exponering med 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

Rogerber

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ta en väldigt lång exponering, men får inte till det riktigt. Med "bulb" och M läget känns det som jag måste hålla avtryckaren nere för att den ska släppa in ljus... Förmodligen gör jag något fel och har inte rätt inställning i kameran. Hur gör man om man vill ta en ex. 10 min exponering utan att pekfingret går sönder?
Jag kommer säkert säga: Ahhhhh... hur dum får man vara.. (åt mig själv).

Hoppas på svar.

Jag skulle vilja ta en väldigt lång exponering, men får inte till det riktigt. Med "bulb" och M läget känns det som jag måste hålla avtryckaren nere för att den ska släppa in ljus... Förmodligen gör jag något fel och har inte rätt inställning i kameran. Hur gör man om man vill ta en ex. 10 min exponering utan att pekfingret går sönder?

Hoppas på svar.

Fjärrutlösare och stativ, är väl standardmetoden fortfarande? Det finns tixempel trådutlösare på ebay för runt fem dollar (inklusvie frakt) som man kan låsa i nedtryckt läge. Eller bygg en själv, men det blir faktiskt lite dyrare än att beställa. ;)

Fjärrutlösare och stativ, är väl standardmetoden fortfarande? Det finns tixempel trådutlösare på ebay för runt fem dollar (inklusvie frakt) som man kan låsa i nedtryckt läge. Eller bygg en själv, men det blir faktiskt lite dyrare än att beställa. ;)

Ja, det kan ju vara en idé. Ska kolla upp möjligheten.

Canon har en IR fjärrutlösare (tror den heter rc-5) där man öppnar slutaren med ett tryck och stänger Med nästa. (med kameran i bulb)

Med sladd, för fyra pund eller utan sladd för tjugo.

Två av åtminstone tiotals alternativ, femti spänn kan man ju våga chansa på ifall det råkar vara en luring. Jag har haft tur med allt jag handlat på ebay hittills, men det tar lite tid att få grejorna från HK och Kina.

Det finns även fjärrutlösare med inbyggd långtidstimer. Canon har en dyr version, och sen finns det billigare från andra tillverkare.

IR fjärr tror jag inte fungerar med 40d, bara 500d och de andra i den serien. Radiosändare eller med sladd går annars utmärkt, har båda alternativen till min 40d.

Hoppas på svar.

Jag har denna från kaffebrus. Funkar utomförträffligt!
http://www.kaffebrus.com/fjarrutlosare-med-timer-for-canon-nikon-olympus-sony-och-minolta-780.html

Jo, det stämmer nog, men den fanns inte när jag köpte min TC-80 och i slutändan är jag glad över min fjärrutlösare då den bara fungerar och kan allt som man kan begära. Man blir glad över den!

För dyr? Ja, självklart, men vad tusan - folk lägger 22k på kamerahus och köper en dålig billig fjärrutlösare och blir sur över att den inte gör jobbet på ett riktigt sätt... Jag vet inte - den är dyr för att var en fjärrulösare, men det är inte så mycket pengar ändå och det ÄR en bra produkt. Om det är värt det eller inte är ju upp till individen att avgöra, men det är lite lustigt att så många är beredda att lägga riktigt mycket pengar på hus, men ondgör sig över priser på optik, stativ, batterier och fjärrutlösare...

Quo vadis?

ANNONS
Götaplatsens Foto