Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Lång Monopod (7-10meter) sökes

Produkter
(logga in för att koppla)

vonD

Aktiv medlem
Är det någon som kan tipsa mig om lång enbensstativ med tiltplatta?

Eller bara tilthuvud/vridplatta för kring/under 500 SEK?

mvh//Attila

mvh//Attila

Aldrig hört talas om så långa enbensstativ, ingår styltor?
Du kan inte tänkas avslöja vad det är du ska fota med ett sånt stativ?
En ide är ju att köpa rörlängder av aluminium med olika dimension och sätta ihop själv. Men det blir nog vingligt hur man än gör om man ska försöka att hålla vikten rimlig.

Gitzo's längsta heter G1564L och är 202 cm. Tror att du får svårt att hittat något längre utan att bygga det själv.

Jag köpte en teleskopisk föntertvättstång från Maxman i södra Storstockholm. Kostade runt 1500 tror jag. Fullt utdragen (med tilläggsdelarna som är grövre) blir det 10 meter men vingligt med systemkamera som väger en del! 8 meter funkar OK om man är två för att resa och fälla stången. Annars måste man ha ordentligt stöd för fotänden. (Jag klarar inte att s a s resa det genom utdragning uppåt resp neråt, det blev bara nypta fingrar.) Tillverkade eget kamerafäste av sånt som fanns till hands.

För avtrycket hade jag först lång sladd men har bytt till radiostyrt som är mycket bättre.

Sammantaget funkar det hela så där, man saknar att inte kunna se sökarbilden!

Monopod 7-10m

mvh//Attila
Du ska alltså själv stå på något vansinnigt ostadigt underlag 7-10m ovan mark och ha en jättefiffig teleskopstötta i marken för kameran.
Eller?

tack för era svar och tips...

Var mest ute efter en komplett lösning med låg vikt.

tack
Attila

Hittade en bild

Maxmans fönsterputsstång väger ca 3,5 kg i 10 meters längd. Funkar med kompakt, med systemkamera max 8 m. Kent Kastås är modell.

Bilagor

• Stang.gif
    Stang.gif
    64.3 KB · Visningar: 552
ANNONS
Götaplatsens Foto