Annons

Låsning av exponeringsvärde

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar Nordin1

Ny medlem
Hej jag är helt ny på det här och digitalt, så jag vänder mig hit och hoppas att det finns ngn vänlg själ som kan förklara hur det praktiskt fungerar med låsning av exponeringsvärde och med bibehållen funktion för att ställa focus. Jag har en D90, på min 601a så är det en knapp bak som man för åt sidan och då fungerar fortfarande auto focus men jag har inte fått det att fungera på D90an.

Tack på förhand
Gunnar

Nu är jag inte helt 100 på just D90, men på andra modeller kan man gå in i menyerna (skiftnyckelmenyn -> reglage) och ställa in funktionen för AE-lock-knappen. Kanske det hjälper.

Till höger om sökaren har du en knapp exp låsningen. Det står AE-L & AF-L på den. Inte säker om focus låses samtidigt men det går säkert att ställa in i menyerna.

Jag hade D80 o nu D7000 så kan inte säga exakt tyvärr.

Hej jag är helt ny på det här och digitalt, så jag vänder mig hit och hoppas att det finns ngn vänlg själ som kan förklara hur det praktiskt fungerar med låsning av exponeringsvärde och med bibehållen funktion för att ställa focus. Jag har en D90, på min 601a så är det en knapp bak som man för åt sidan och då fungerar fortfarande auto focus men jag har inte fått det att fungera på D90an.

Tack på förhand
Gunnar

Du kan egentligen inte få riktigt samma funktion på D90.

Det närmaste du kommer är att använda knappen på baksidan för att låsa exponeringsvärdena (Sätt parameter f4 till AE-Lock), och fortfarande använda avtryckaren för att styra autofokus.

De större husen har två knappar, och då kan du emulera funktionen "fullt ut".

ANNONS
Götaplatsens Foto