Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

låsning vid snabbmaskläge

Produkter
(logga in för att koppla)

Alx

Aktiv medlem
Sätter mig ner för att redigera några bilder som jag tog under gårdagen. Jag använder mig utav Photoshop 7.0. Men... När jag öppnar bilden och trycker på snabbmaskläge för att markera en viss del av bilden så låses samtliga lagerfunktioner (frånsett duplicera lager). Varför blir det så? Och hur kan jag åtgärda problemet?

Mycket tacksam för svar.

Alexander Ögren

Bilagor

• snabbmaskproblem.jpg
    snabbmaskproblem.jpg
    14.3 KB · Visningar: 209
Jag ser att du jobbar med bakgrundslagret.
Gör alltid en lagerkopia och jobba med den i stället så slipper du låsningen.

mvh

Det som är väldigt märkligt är att inte heller det är lösningen på problemet. Även det lagret låses nämligen... Har aldrig haft problem med att jobba med bild såhär förut. Nu när jag väljer snabbmaskläge så fungerar i stort sätt inget verktyg, vilket jag tycker är väldigt märkligt...

Alexander

Bilagor

• snabbmaskproblem2.jpg
    snabbmaskproblem2.jpg
    18.3 KB · Visningar: 171
Penseln måste väl funka i snabbmaskläget ?
Det är ju det enda verktyget jag använder i det läget.

mvh

Man kan ju tycka det. Det är bara det verktyget som jag också använder i det läget, men när jag nu väljer snabbmaskläge (Q) så blir lagret gråmarkerat och ingenting händer när jag vill rita in ett område...

Lagret ska bli gråmarkerat för att visa q-läge.

Prova att högerklicka uppe i menyraden under File- Edit på symbolen där och välj Reset all tools och prova igen.

Tyvärr, finns inte att välja "Återställ alla verktyg" under någon av Arkiv eller Redigera-menyerna...

Högerklicka på symbolen eller den lilla nedåtpilen och välj Återställ alla verktyg...

Bilagor

• uaaaa.jpg
    uaaaa.jpg
    32.4 KB · Visningar: 135
Okej.. :) Där fanns det ja. Men tyvärr så räddade inte det situationen heller... Väldigt konstigt.. satt och jobbade felfritt med Photoshop i går och idag när jag öppnade första bilden så dök det här problemet upp.

Ja, det var märkligt.
Kolla dom här inställningarna när du har penselverktyget aktivt...

Bilagor

• ubbbbbbb.jpg
    ubbbbbbb.jpg
    21.5 KB · Visningar: 131
Det är gjort och där kan jag inte finna felet heller. Känns nästan som att det skulle vara någon inställning som är ändrad. Frågan är "bara" var och hur, med tanke på att som sagt jag jobbade felfritt i går...

Okej, jag ger upp för tillfället i alla fall.
Men om du kommer på vad det är så kan du väl återkomma med det.
Är ju nyfiken på vad det kan vara för konstigt fel.

Okej. Tack för att du gjorde ett försök i alla fall! Jag hoppas jag får återkomma, eller om någon annan kan komma med lösningen.

ANNONS
Götaplatsens Foto