Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lön för bildredigering?

Produkter
(logga in för att koppla)

jensohlsson

Aktiv medlem
Hallå!

Jobbade under hösten på ett skolfotoföretag (ett stort sådant).

Mina arbetsuppgifter var att öppna varje bild som skulle med i katalogen och ställa färgerna rätt (manuellt) och se till att alla bilder i en och samma katalog såg likadana ut när det gäller färg, ljushet, kontrast osv.

En del scanning av exteriörer förekom också.

Dessutom skötte vi på bildredigeringen också alla retuscheringar. (Nej, vi retuscherade inga finnar eller andra kroppsliga "men".) Däremot tar man ofta bort "fula" fingrar (det är sanslöst vanligt!), skyltar med olämplig text, men också en del riktigt avancerade retuscher som t.ex. lyfta bort en arm och hand som någon lagt på någons bröst, utan att det märktes att det retucherats, eller bygga på kläder på någon 5-årig tjej som inte märkte att hennes kjol var uppe över midjan. Den typen av relativt avancerade retuscher handlade det om alltså.

Min fråga är då: Vad är en rimlig lön för detta?

Lite plus och minus som borde spela in på lönen.

- Ingen formell utbildning på området.
+ Mångårig erfarenhet på området.
+ Arbetet är kvalificerat i den bemärkning att det kräver utbildning eller erfarenhet. Man kan inte barra lyfta in någon från gatan för att göra jobbet.
+ Arbetet innebär ett ganska stort mått av ansvar. Ingen regelbunden kontroll av bilderna gjordes innan de skickades till tryck. Jag ansvarade för att det blev bra i tryck.

Vad tycker ni är en rimlig lön? Är det någon som vet vad lönenivån är för den här typen av arbete? Någon annan som jobbat med liknande/samma uppgifter?

/Jens, som gissar (vet!) att jag blivit för dåligt betald.

På en dagstidning (större sådan) ligger lönen för en bildbehandlare (ej fotograf) på runt 17-18000.
Då förekommer knappt några retuscher, om det inte är en effektbild.

Lite osäker, men det är vad jag minns från branchen.

varför kollade du inte upp sådant och löneförhandlade innan du började jobba? att få ut ersättning i efterhand brukar väl inte vara det lättaste (om det är det du ska försöka att få)

/J

Jo, jag misstänkte att 17-18 lax var lite vettigare.

Jag ska naturligtvis inte försöka förhandla om lönen i efterhand, det vore ett riktigt slöseri med tid. Jag jobbade där under hösten, fick redan från början beskedet att lönen var vad den var, men jag tog jobbet ändå. Dock kan ju lönen vara "fel" ändå, även om man av någon anledning (tvingas) acceptera den. Det dräller ju inte av jobb i den här branchen.

Hur som helst det här företaget tillämpar SIF:s avtal för de här tjänsterna. Jag har i och för sig inte läst avalet (dumt kanske) men enligt det avtalet kunde det här företaget betala 88 spänn i timmen för den här tjänsten. Det blir ca 14 500 före skatt. För lågt tycker jag.

Tyvärr kan de livnära sig på att det just nu går många duktiga människor arbetslösa. Det kan bli värre om några år om dt ljusnar på arbetsmarknaden. Då kan de inte välja och vraka bland ansökningarna för 88 spänn längre.

/Jens

ANNONS
Götaplatsens Foto