** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

L-bracket, aldrig haft men inser att jag behöver det

Produkter
(logga in för att koppla)
Så långt är jag med. Men jag måste ju fästa kameran i stativet. Då behöver jag inte plattan som sitter där idag, för bracket fungerar i sig som plattan?

Så min fråga är, behöver jag endast bracket och kan sedan fästa den i stativet, eller måste jag köpa till någon platta ändå?
Ingen här vet hur ditt stativ ser ut, varför frågan inte går att besvara. Som redan påpekats är meningen att man ska fästa L-fästet i ett stativ med Arca-Swiss-snabbfäste. Har stativet inte det behöver det antingen modiferas eller så får du ha en eller två plattor på L-fästet om det finns gängor för det.
 
Skönt att jag aldrig har haft ovanstående problem..
Vilket inte på något vis betyder att ditt generaliserande påstående om att en L-platta är "onödig" stämmer. Den tillför ganska mycket för många andra fotografer.

Så långt är jag med. Men jag måste ju fästa kameran i stativet. Då behöver jag inte plattan som sitter där idag, för bracket fungerar i sig som plattan?
Precis. Dess främsta funktion är för att fästa kameran i stativet. Enda skillnaden mot en vanlig platta är att du kan fästa kameran på höjden också utan att behöva peka den utåt sidan.

Så min fråga är, behöver jag endast bracket och kan sedan fästa den i stativet, eller måste jag köpa till någon platta ändå?
Om ditt stativhuvud är kompatibelt med Arca-Swiss-standarden, som de flesta L-plattor använder. Eftersom du har ett Manfrotto-stativ är risken ganska stor att så inte är fallet. Möjligen finns det L-plattor som passar Manfrottos standard, men det vet jag inte.
 
Manfrotto har de senaste åren sålt stativhuvuden som är arca-wiss-kompatibla så om MNBs stativhuvud är tillräckligt nytt så kan det fungera med L-fästet som refereras till i urinlägget.

MNB: vad heter ditt stativ och vad heter ditt stativhuvud?
 
Manfrotto har de senaste åren sålt stativhuvuden som är arca-wiss-kompatibla så om MNBs stativhuvud är tillräckligt nytt så kan det fungera med L-fästet som refereras till i urinlägget.

MNB: vad heter ditt stativ och vad heter ditt stativhuvud?

Manfrotto Element - MIKELES5BK-BH

Heter det, ingen aning om var jag ens ska leta efter om jag kan sätta bracket direkt i det stativet eller inte...
 
Hej!

Jag tror att jag har ett likadant stativ som du har, och det går jättebra att använda en L-skena.

Jag köpte min skena hos fotokungen. Det är en universalmodell för kameror med batteripack. https://www.fotokungen.com/stativ/3-legged-thing/3-legged-thing-qr11-fbg-bracket-gra.

Cyberphoto säljer en liknande, men för kameror utan batteripack. https://www.cyberphoto.se/foto-vide...faste-universal-orange-arca-swiss-kompatibelt.

Min är av märket 3 Legged Thing, eftersom jag inte hittade någon annan L-skena som passade med batteripack. Har du inte batteripack, finns det fler att välja bland.

Skickar bild av mitt stativ, och hur det ser ut när skenan är monterad på kameran. Skenan är alltid fastskruvad på kameran, och därefter skruvar du skenan på stativet. Plattan som finns på bilden av mitt stativ, och som är högst uppe på kulleden använder du inte då.

Länk till 3 Legged Thing, https://www.3leggedthing.com/eu/qr11-universal-lbracket.html
 

Bilagor

  • _AAA7052.jpg
    _AAA7052.jpg
    3.2 MB · Visningar: 28
  • _BBB5547.jpg
    _BBB5547.jpg
    842.4 KB · Visningar: 28
  • _BBB5548.jpg
    _BBB5548.jpg
    895.2 KB · Visningar: 24
  • _BBB5549.jpg
    _BBB5549.jpg
    1 MB · Visningar: 23
Ja, det stativet har uppenbarligen Arca-fäste.

Lite tur att det är någorlunda nytt och råkar ha det, för tidigare använde Manfrotto som sagt ofta egna varianter, särskilt i det här segmentet. Idag är det lite mer blandat, där en del har deras egna och vissa andra har Arca.
 
Tack för svar. Så inget mer än bracket behöva då om jag förstår det rätt.

Hatar att köpa något och så får man hem det bara för att inse att man saknar en del för att det ska funka.
 
Finns det någon anledning att välja en kamerabur framför en L-bracket om man endast ska använda kameran till fotografering och inte filmning? Har en Fuji X-T20.
 
Köpte ett L-bracket till men R6 på Kaffebrus. "Small rig" för 379:- Sällan (aldrig) jag köpt något med samma värde per krona. Grymt tillbehör!
 
ANNONS