boldten
Aktiv medlem
Fram tills nu har jag sett emblemet som en första indikator för att objektivet är riktigt bra, om man bortser från en handfull objektiv däribland det Micro-Nikkor 60/2.8. Om jag sen ville veta mer om objektivet så var det ändå exempelbilder, utvärderingar, och MTF-kurvor som gällde. Att inga DX-objektiv eller 17-55/2.8 har haft N-emblemet tidigare har inte stört mig eftersom det finns bättre motsvarigheter ifall man bortser från pris och "smidighet", t.ex. 24-70/2.8.Nej, inte alls faktiskt. Det är mer en generationsfråga än prisfråga. 60/2,8 micro har N men det är ju ett helt vanligt objektiv medan 17-55/2,8 inte ligger långt efter 24-70/2,8 saknar det. Över huvud taget verkar inga DX-objektiv ha det. Nya 85/1,8 saknar det också och jag skulle ju inte säga att det ligger efter t.ex. 60/2,8 jag nämnde förut.
Men detta är alltså på väg att ändras, vilket givetvis är bra eftersom fler Nikkors får nano-beläggning och vi konsumenter gynnas. Fast då tycker jag att Nikon borde ta fram en egen motsvarighet till Canons L-märkning. Objektiven behöver ju inte ändras och de behöver ju inte heller bli dyrare. Det handlar ju bara om att rent marknadsföringsmässigt tydligt markera vilka gluggar som är top of the line.