Annons

Laga blixtsko till Panasonic GH-5

Produkter
(logga in för att koppla)

vulkandansaren

Ny medlem
Hejsan alla glada!

För ett tagsedan skulle jag ställa upp min kamera på ett biltak i Lesjöfors för att föreviga mig och vännen framför en nedlagd fabrik då mitt gorilla tripod bestämde sig för glida nedför taket med min kamera i asfalten. I blixtskon hade jag ett enklare mount som höll en ljudinspelare och en mikrofon. Kameran klarade sig mirakulöst rätt bra, för att mitt mount dämpade fallet, men knäckte fästet till hotshoe-n.

Vad jag förstår så skickas Panasonics grejer till Polen för lagning. Ett snabbt samtal till Tomi elektronik i Hägersten sa att de bytte det för runt 3000 kr (1000 kr för själva delen, 2000 för arbetet) Ett annat samtal till Skövde Tv och Radio service sa att de skulle byta hela "topp-delen" men för att veta exakt behövde de "felsöka" för 600 kr.

Jag har väl inga ambitioner på att själv försöka mig på att byta/laga den då skruvarna gått av på mitten i sina fästen. Det är nytt för mig att laga kamera och förstår att det inte görs hursomhelst men finns det liksom ingen typ urmakare eller optiker eller nått som man skulle kunna anlita för "fint mekaniskt arbete"? Eller har ni några andra tips på reparatörer eller hur ni själva skulle gå till väga?

Jag är inte beroende av att hotshoen fungerar för blixt för det använder jag aldrig. Jag använder kameran för video och just detta fäste för att montera ditt mikrofoner och ljus etc.

Alla tips och tillvägagångssätt mottages varmt!

Med vänlig hälsning,

Axel Johansson

Bild 2020-08-24 kl. 21.18 #2.jpgBild 2020-08-24 kl. 21.18.jpgBild 2020-08-24 kl. 21.17.jpg
 

pysse

Aktiv medlem
man skulle behöva se mycket närmare hur den lösa biten satt från början och sen hur den var ditsatt och även på dina bilder skulle man behöva betydligt närmare
 
ANNONS