Annons

lagerproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

domherre

Aktiv medlem
Jepp. Jag är en lite bitter amatör på detta med PS.
Såg en videotutorial om hur man gör en "filmposter".
Intressant tänkte jag och började med en svart bild 1168*1700pixlar (background).
Allt väl så långt.
Men när jag då ska dra första "riktiga"bilden och lägga den på föregående bild, skapa ett nytt lager, så slår PS ihop bilderna till ett lager direkt?
Vad gör jag för elementärt fel?
I videotutorialen så verkar det fungera aldeles utmärkt och man kan gå vidare med "free transform" och justera in bilden precis hur man vill...

Du ser alltså att det blir ett nytt lager, men dom slås samman direkt till ett lager?

Vilken version av PS använder du?

Öppna bilden du vill ha som ''huvudbild''

Öppna bilden du vill lägga in på huvudbilden.

Tryck CTRL + A för att markera hela bilden, tryck CTRL + C för att kopiera den.

Gå in i huvudbilden, tryck CTRL + V för att klistra in.

Tryck CTRL + T för omforma fritt.

Funkar det inte?
Öppnas bilden ffr ihop med det första lagret?

Hm... Det där med ctrl a/c/v/t verkar inte fungera riktigt...

Men det går utmärkt att öppna en "huvudbild"(bakgrund).
Men det är när jag ska öppna nästa bild som den direkt slås ihop med bakgrundlagret och blir då omöjlig att flytta på.

Har provat dra över bilderna från bridge och även via en "vanlig" mapp.
Samma resultat om jag går in via "arkiv/öppna/" i PS.

Alltså bägge bilderna blir som ETT bakgrundslager (men det är bara den "nyaste" bilden som syns)
Märkligt...
Om jag går in och stänger "senaste" bilden så ligger "första" bilden kvar som bakgrundslager...
Lite svårt att förklara...

Om jag öppnar fem bilder så slås de oxå samman direkt. Men går utmärkt att stänga ner en och en...

Måste ju vara någon grundläggande inställning som är på tok?

Senast ändrad:
Jag tycker det mer låter som om du har flera bilder öppna, inte att de lägger ihop sig med varandra. Om du går in under Fönster/Window och tittar längst ner, har du då inte flera bilder öppna?

Om du där under Fönster/Window väljer att arrangera de som Cascade (kan det heta Överlappa eller nåt på svenska) så borde du se dina öppnade bilder lite omlott.

Du kan ju även göra dem lite mindre ( zooma ner dem) genom att trycka Ctrl och - (eller gå in under Visa och välja Zooma ut).

Då borde du kunna se dina öppna bilder (bakgrunden och den/de du vill lägga till) bättre. Prova att då dra önskad bild till bakgrunden så borde det fungera.

Ingrid! Din räddare i photoshopmörkret!
Du löste problemet för amatören!
Nu har jag söndagen räddad!
Tack för tipset!

ANNONS
Götaplatsens Foto