Annons

Lagra bilder i fält

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans Linde

Aktiv medlem
Snart är det semester och en vecka i kajak ute i skärgården. Det blir mycket bilder och minneskorten brukar vara för små eller få.
Jag har sett att det kommit "minnes-enheter" (hårddisk tror jag) som man kan tanka-ur kameran i.
Finns det några beprövade?
Alla synpunkter är välkommna.

Jag har en Sony DSC-F707, dvs USB1 utgång.

Hej

www.zebramedia.biz har bla en Tripper, den har jag och den funkar bra för mig.
HAr du inte CF kort behövs en adapter för det kort du har i tillägg.

Andra alternativ som börjar komma är CD bränanre som kan tanka ur kortet.

Roine

Jag har en "X-Drive II VP2060 USB 2.0"

Den fungerar fint om det endast är mellanlagring du är ute efter. Enklare blir det inte. Det jag saknar är att man inte kan se hur mycket ledigt utrymme som finns på hårddisken. 30 GB räcker länge dock....Det finns heller inga övriga funktioner som t.e.x. bildvisning osv.

Enheten klarar följande format utan några adaptrar.

Compact FlashTM Card type I/type II (CF)
Smart MediaTM Card (SM)
Memory Stick (MS), Memory Stick Pro (MS Pro)
Secure Digital Card (SD)
MultiMedia Card (MMC)
IBM MicroDrive

jag kör med Tripper jag med och är mycket nöjd med allt utom batteritiden.
dock så följer det ju med en snabbladdare och om man vill så är det enkelt att göra ett eget batteripack med valfri kapacitet.

hur länge?

Jag antar att jag kommer att tömma ett 128kMS ca 10ggr under en vecka och under den tiden bör batteriet räcka.
Gör det det?
Det finns ju ingen anledning att ha den "på" än när man tömmer kameran/kortet.
Dock kan det vara intressant med långdrift när den sedan ska tömma till PCn, men då finns det väll en "nätdosa"?????

Nitobert skrev:
jag kör med Tripper jag med och är mycket nöjd med allt utom batteritiden.
dock så följer det ju med en snabbladdare och om man vill så är det enkelt att göra ett eget batteripack med valfri kapacitet.

Ungefär hur många Mb kan du tanka över på en laddning?

Jag handlade på www.zebramedia.biz priset kommer jag inte ihåg men där finner du ett bra urval av liknande produkter.

Batteritiden är nog ett problem för de flesta enheter av den här typen. Jag köpte en laddare till bilen också. Jag tror även att det går att göra ett eget batteripack (finns kanske som tillbehör?).

Jag har inte testat hur många MB man kan ladda över på en laddning. X-Drive II stänger av sig automatiskt när den inte kopierar data eller är kopplad till datorn. I det senare fallet har man den lämpligen kopplad till ett eluttag med den medföljande laddaren.

Viktor

ANNONS
Götaplatsens Foto