Annons

Lagring av filer

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Hur sparar Ni Era digitala filer?

Eftersom filer bara blir större och större och fler och fler arbetar med RAW filer, så börjar fotona ta plats.

Låt oss säga att Ni fotograferar lite för nöjes skull. Tar lite i JPEG och RAW. Hem och tankar in i pc:n. Vad händer sedan?

Sparar Ni alltid originalen?
Sparar Ni bilderna i annat format efter bildbehandlingen - TIFF, JPEG?
Bränner Ni ner på guld cd, dvd
Vågar Ni radera något från hårddisken?

Helst av allt skulle jag vilja veta hur amatörerna gör. Att Ni yrkesmän och kvinnor har helt andra resurser och kanske krav inser jag men för de allra flesta av oss handlar det om bl.a. värdefulla minnen och stunder som inte återkommer.

Sparar på PC:ns interna disk, bränner DVD och kopia på extern hårddisk. Jag spara alltid originalfilerna + redigerade kopior i Photoshop-format och/eller TIFF.

Har hittills inte raderat dåliga originalbilder i nån större utsträckning, men hårddiskar blir ju alltid fulla till slut så man borde ju radera alla bilder som inte är bra!

Hur gör ni andra? Raderar ni alla dåliga bilder?

Alltid

när "motivet" inte är bra. Motiv i detta fall = person som av någon anledning (grimage, rörelse etc) inte blir bra.

Oftast

när bilden har tekniska fel om inte motivet är unikt.

Tveksamt

unika tillfällen. Då får bilden vara synnerligen dåligt exponerad så att den är mer eller mindre hopplöst förlorad.

Är Ni envåldshärskare när det gäller familjekort, semesterkort etc eller vill övriga familjemedlemmar tycka?

Sparar allt på 2 fysiskt olika hårddiskar fram tills det att katalogen storleksmässigt lämpar sig för bränning. Bränner sedan allt på 3 st identiska skivor;
1 arbetskopia hemma
1 back-up hemma
1 backup på annan adress
Raderar sen, efter verifiering, de brända filer från hårddiskarna. Nån som sade något om hängslen och livrem?

Har bilderna i min dator. Gör även backup av original filerna på flera stora externa hård-diskar. En del förvarar jag hos mina föräldrar och en del i min lägenhet

Egen bränning

Är det någon som har några synpunkter av val av lagringsmedia beträffande CD och DVD? Menar nu inte kapacitetsmässigt utan hur länge kan "vi" spara våra CD resp DVD och ändå räkna med att dessa skall kunna gå att läsa i framtiden?

Läste någonstans att man borde köpa Kodaks guld cd-skivor. Dessa var extremt bra för långtidslagring. DVD då?

Någon som är rädd för att tekniken springer ifrån oss? Kan mina barn spara en CD och räkna med att läsa den om 10, 20 30 år????

Re: Egen bränning

Minita skrev:
Är det någon som har några synpunkter av val av lagringsmedia beträffande CD och DVD? Menar nu inte kapacitetsmässigt utan hur länge kan "vi" spara våra CD resp DVD och ändå räkna med att dessa skall kunna gå att läsa i framtiden?

Läste någonstans att man borde köpa Kodaks guld cd-skivor. Dessa var extremt bra för långtidslagring. DVD då?

Någon som är rädd för att tekniken springer ifrån oss? Kan mina barn spara en CD och räkna med att läsa den om 10, 20 30 år????

Man får göra ny backup när det kommer nya media eller en ny standard. De CD och DVD skivor vi använder idag kommer inte att användas om 20 eller 30 år givetvis. Man kan inte bara stoppa ner dem i en låda och hoppas de går att läsa om många år. Och det är inget som har och göra med om det är Kodak Guld eller vilka som helst.(kanske du kan läsa dina CD & DVD) Men dina barn kommer inte att ha en CD eller DVD spelare till dem om 30 år.

Så här gör jag som amatör:

1.Drar ner filerna på datorn.
2.Sopar usla bilder
3.Drar över kopior på extern hårddisk
4.Rensar flashkorten
5.När antalet bilder motsvarar en DVD så bränner jag två kopior. En förvarar jag hemma, en på annan adress.
6.Rensar bilderna på datorn, behåller dem på den externa hårddisken för att enkelt komma åt dem, även om jag har dem på skiva hemma.

Jag använder mig av vanliga CD och DVD-skivor. Än mer övertygad om detta blev jag när jag var på fotomässan i våras. Det är helt ointressant om en DVD-skiva klara av att lagras i 100 år.

För 20 år sedan sparade vi data på mjuka disketter om 8 eller 5,25 tum. Hur många har en sådan idag, även om datan finns kvar? Det är bara att inse att om 100 år finns det inte någon spelare som kan hantera dina skivor. Det blir till att spara om alla filer igen när nytt media kommer. Huvudsaken är att skivorna håller en sådan kvalitet att det går att läsa filerna inom en överskådlig framtid.

Minita skrev:

(1)Sparar Ni alltid originalen?
(2)Sparar Ni bilderna i annat format efter bildbehandlingen - TIFF, JPEG?
(3)Bränner Ni ner på guld cd, dvd
(4)Vågar Ni radera något från hårddisken?

1. Ja alltid, oavsett om de är jpeg eller RAW.
2. De filer jag "pillat på" eller "framkallningar" från RAW sparar jag som okomprimerad TIFF.
3. Ja, alla mina bilder finns förutom på hårddiskar även på CD.
4. Njae, på den ena... Jag speglar hela min fotokatalog på en annan disk.

Alla mina orginalbilder finns alltså hela tiden på tre ställen, två hårddiskar och CD.

Minita skrev:

Sparar Ni alltid originalen?
Sparar Ni bilderna i annat format efter bildbehandlingen - TIFF, JPEG?
Bränner Ni ner på guld cd, dvd
Vågar Ni radera något från hårddisken?

Jag laddar ner från kameran till min PC.

Jag kopierar veckovis till extern hårddisk. (här förvarar jag alla bilder, jag rensar däremot på min PC)

Jag 'bränner' regelmässigt (ca 6 ggr per år) till DVD (från den externa hårddisken) när jag har tillräckligt att fylla en skiva.

Men viktigast av allt, jag låter skriva ut (via fotolabb) de bilder jag verkligen vill ha kvar för en längre framtid.

ANNONS
Götaplatsens Foto