Annons

laptop för dryga 12 000:- vad får man?

Produkter
(logga in för att koppla)

eosd60

Aktiv medlem
laptop för dryga 12 000 - 15 000:- ink moms ( vad får man? har tänkt mig något som håller framför allt... kanske inte till att ha ute med mig när jag fotar men som man kan ha och flytta runt på etc.
behöver något som duger att editera för amatör bruk på. köper en lcd tft och en eyeone på sidan så skärmen är inte av någon större vikt.
någon som har något liknande eller tips på vad man ska köpa.

mvh

lars

laptop för dryga 12 000:- vad får man?

laptop för dryga 12 000 - 15 000:- ink moms ( vad får man? har tänkt mig något som håller framför allt... kanske inte till att ha ute med mig när jag fotar men som man kan ha och flytta runt på etc.
behöver något som duger att editera för amatör bruk på. köper en lcd tft och en eyeone på sidan så skärmen är inte av någon större vikt.
någon som har något liknande eller tips på vad man ska köpa.

mvh

lars

Jag skulle vilja rekomendera att du åtminstonde tittar lite på Apples iBook. Det är mycket dator för lite pengar. http://www.apple.com/se/ibook/
Den är något plastig (jämfört med Powerbookarna), men jag har svårt att tänka mig att du får nåt mindre plastigt för dom pengarna i PC-världen.
Hade jag köpt dator nu hade det nog blivit en sån, istället är jag fast i PC-virusträsket.

Kolla Dell Insperionserien , de går att konfigurera lite som man själv vill.

Jag har ingen personlig erfarenhet av dem men tycker det verkar som ett bra val då man har möjlighet att välja vilka komponenter man vill prioritera.

/Micke

Jag hade köpt en Apple PowerBook G4 1GHz 256/40GB 12TFT SuperDrive BT OSX för ca 16000 kr. Det finns även billigare modeller utan DVD-brännare.

För mig blir det en tums Apple PowerBook. Väger 2,2 kilo. Vikten är betydelsefull om man ska ha datorn i kameraväskan.

Det kan vara svårt att välja notebook, jag funderade i ca sex månader innan jag lyckades bestämma mig =)

Beror ju mest på hur och var man ska använda den, jag funderade länge på en 12" powerbook men det föll på för kort batteritid för mig :(
Likadant med 15" powerbook..

Blev tillslut en 14" hp laptop som tar dubbla batterier och ger mig 10tim batteritid då jag behöver det.

Sitter man ofta i närheten av vägguttag osv så spelar ju batteritiden mindre roll, däremot så är ju skärmen något man vill hitta en bra modell av.

dsmannen skrev:
Beror ju mest på hur och var man ska använda den, jag funderade länge på en 12" powerbook men det föll på för kort batteritid för mig :(
Likadant med 15" powerbook..

Jag satsar på att ha ett extra batteri i närheten, i bilen eller i resväskan. I kameraväskan vill jag ha så lite och så lätt som möjligt.

froderberg skrev:
Jo, men?

Den har firewire, usb 2 och DVD-brännare. Det är vad jag vill ha.
Jag tänkte bara att man ska peta in CF-kortet någonstans. Jag vill inte ha sladd mellan kamera och dator, tappar lixåm grejen med bärbar då.
Dessutom ligger det nog en förbannelse över just mig: ALLA mina sladdar glappar:)

Calle S skrev:
Jag tänkte bara att man ska peta in CF-kortet någonstans. Jag vill inte ha sladd mellan kamera och dator, tappar lixåm grejen med bärbar då.
Dessutom ligger det nog en förbannelse över just mig: ALLA mina sladdar glappar:)

Jag har fått betydligt högre överföringshastighet med usb2-läsare än med PCMCIA, men jag kanske har fel prylar.

Ja, USB 2 ger betydligt högre hastighet än en vanlig CF- till PCMCIA-adapter. Om man inte lyckas lägga vantarna på en sån här.

jimh skrev:
Ja, USB 2 ger betydligt högre hastighet än en vanlig CF- till PCMCIA-adapter. Om man inte lyckas lägga vantarna på en sån här.

mm en sån där har jag tokletat på nätet, inte lätt att få tag på =(
Det går verkligen inte snabbt via pcmciaadaptern..

ANNONS
Götaplatsens Foto