Annons

Laptop

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Pettersson

Aktiv medlem
Min 8-10 år gamla laptop med dedikerat grafikkort ha packat ihop och ska nu ersättas. Jag är en med nöd och näppe aktiv fotograf och har inte tänk köpa någon dyrare laptop den här gången. Det kommer att bli en modell i prisspannet 7-10 000 kr, och de datorerna verka sällan eller aldrig ha dedikerade grafikkort.

Nu till min fråga: Vilket av alla grafikenheter som byggs ihop med datorns moderkort bör jag söka för att få så bra prestanda som möjligt för bildbehandling?
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag har en 12 generationens Intel i7 med Intel Iris Xe grafik inbyggd. Den både bildredigerar jag på och kör Davinci resolve på med gott resultat.

Jag ville ha något litet att ha med, så det är en Surface Pro. Men det finns gott om laptops med processor med Intel Iris Xe grafik inbyggd. Har den Intels UHD grafik kan den nog upplevas som långsam för bild och videobearbetning.
 

Mattias Pettersson

Aktiv medlem
Tänkte att det idag borde ha kommit så pass bra teknik att vissa integrerade grafikenheter t o m är bättre än mitt gamla dedikerade kort. Ska nu nagelfara specifikationerna på de datorer jag funderar på. Tusen tack för det snabba svaret.
 

Mattias Pettersson

Aktiv medlem
Har precis lagt order på en ASUS Vivobook 15,6” OLED med i7-12 och Iris XE. Tyvärr fanns den bara svart, men för 7 990 kr (ord 13 995 kr) kan jag leva med ännu en svart dator.
 
ANNONS