Annons

Laptopskärmar?

Produkter
(logga in för att koppla)

henrik_d

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en laptop men vilken typ av skärm ska man leta efter för att den ska vara ok att redigera bilder på? Den dator jag kollat på har tex WXGA+ High Definition BrightView Widescreen.

Pris är mindre viktigt, jag skulle vilja se tips på laptopskärmar i samma stil som bautatråden om bildskärmar.
 
henrik_d skrev:
Funderar på att köpa en laptop men vilken typ av skärm ska man leta efter för att den ska vara ok att redigera bilder på? Den dator jag kollat på har tex WXGA+ High Definition BrightView Widescreen.

Pris är mindre viktigt, jag skulle vilja se tips på laptopskärmar i samma stil som bautatråden om bildskärmar.
WXGA tala bara om vilken upplösning du har och har inget att göra med hur bra skärmen är på att återge korekta färger vilket är det intressanta för redigering. Bright View och liknande namn brukar betyda att man har hög ljusstyrka vilket är trevligt när det är mycket ljus runt omkring skärmen men inte heller det har någon större betydelse för färgåtergivningen. Vad du vill ha är en bra panel. Helst av typen IPS men den billigare VA tekniken kan också fungera om man inte har jättehöga krav. Jag har aldrig sett en laptop med annat än den billigaste och därför vanligaste paneltypen TN. Om det inte står något så kan du räkna med att det är TN. Här finns en bra geneomgång av de olika typerna. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=61178
Jag har själv suttit och redigerat bilder på en laptop ett tag nu och trots helt ok upplösning och väldigt bra ljusstyrka och höga kontraster så har jag tröttnat på det. Framförallt är det betraktningsvinkeln som är väldigt störande. Färgerna förändras kraftigt om man flyttar huvudet lite åt sidan och dessutom har jag ett lätt blåstick. Det blå går kanske att kallibrera bort men så snart jag packar ihop laptopen och öppnar den någon annan stans kommer jobbet antagligen vara ogjort igen. Laptopar är helt enkelt inte gjorda för bildredigering tyvärr.
Allt beror ju iof på vilka krav man har.
 
Hej! Jag funderar också på att köpa en laptop som jag kommer att använda till en del fotoredigering. Jag hoppas att det är ok om jag ansluter till den här tråden då den verkar handla om detta. Vad jag har förstått så sitter det så kallade TN-paneler i princip alla bärbara datorer, med undantag för någon IBM/Lenovo som nu inte finns att köpa. Jag har läst runt lite på olika forum och alla säger att TN-paneler är mycket dåliga för bildredigering. Problemen ska om jag har förstått det rätt vara av tre typer:

* Snäv betraktningsvinkel som gör det svårt att bedöma hur bilden "egentligen" ser ut
* Färre och sämre(?) färger än andra typer av skärmar
* Svårigheter att kalibrera

1) Hur allvarligt är det här egentligen? Jag har en känsla av att på nätforum som t ex dpreview så förvandlas minsta imperfektion till "totally unacceptable" och liknande. Vilken typ av användare bör man vara för att oroa sig? Hur pass dålig är de sämre kalibreringsmöjligheterna? Märker en vanlig amatör den sämre färgåtergivningen? Går det att kompensera för den sämre betraktningsvinkeln?

2) Vilken inverkan har LED-tekniken? Här är en positiv utvärdering av LED-skärmen på MacBook Pro: http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-8741-9027. Beror fördelarna på att det är LED eller på grund av andra faktorer? T ex Dell, Sony och LG har också LED-skärmar, kan man förvänta sig liknande prestanda från dem?

3) Om man tittar på externa skärmar så verkar det som att man får betala flertalet (4-5?) tusen kronor för att få en skärm av den bättre IPS-typen. Har de externa TN-skärmarna bättre egenskaper än den som ingår i en laptop så att det skulle kunna vara ett alternativ?
 
Det är i princip omöjligt att redigera bra på en laptop.

Köp hellre en plattskärm till laptopen så slipper ni många svordomar.
 
Huruvida laptops generellt är olämpliga för bildredigering låter jag vara osagt, det beror nog mycket på om man räknar sig till proffsen eller de glada amatörerna. Det kunde dock inte vara sannare i fallet med min bärbara HP Pavilion: riktigt usel betrakningsvinkel, ojämn skärmbelysning och "bångstyriga" färger. Bra burk dock för all annan användning.
Har också en 17-tums MacBook Pro av senaste generationen med matt LED-skärm och den sopar minst sagt banan med HP:n! Generös betraktningsvinkel, jämn och fin belysning och klara, korrekta färger. Har profilerat den med Xrites Eye-One Display 2, men ska sanningen fram märks ingen större skillnad mellan den nya profilen och default-profilen (får väl anses som ett gott betyg till den senarenämnda). Planerar visserligen att skaffa en extern skärm, men med MBP:ns skärm känner jag absolut inte någon större brådska. SÅ nöjd är jag (glad bildredigeringsamatör) faktiskt med den!
 
Dessa skärmar är MYCKET sämre än tft till normala plattskärmar. Tämligen många är också enbart 18-bitars paneler.... De duger till att beskära bilder på.....
 
Kjell Jorner skrev:

1) Märker en vanlig amatör den sämre färgåtergivningen? Går det att kompensera för den sämre betraktningsvinkeln?
Problemet är väl inte så mycket skillnaderna i sidled. Det är ju bara att sitta rakt bakom skärmen, så undviker du det problemet. Värre är att de varierar mycket beroende på hur du lutar skärmen. Du måste alltså se till att du har samma lutning på din skärm hela tiden, så att du sitter med skärmen i 90° vinkel. Kan vara svårt att få till.

2) Vilken inverkan har LED-tekniken? Beror fördelarna på att det är LED eller på grund av andra faktorer? T ex Dell, Sony och LG har också LED-skärmar, kan man förvänta sig liknande prestanda från dem?
LED är en intressant teknik, som ger en hel del fördelar. För att man ska få ut maximalt av en LED-skärm krävs det att man har röda, gröna och blå lysdioder. Det har ingen bärbar dator, vad jag känner till. Mac-skärmen har jag tittat på och det är en riktigt bra skärm för att vara en tn-skärm. Men den har samma brister i betraktningsvinklar som vilken tn-skärm som helst. Sonys LED har jag också kollat på lite grann och den såg också bra ut för att vara en laptop. LG och Dell har jag inte sett. Man kan nog förvänta sig att om tillverkaren sätter in en LED-belysning har man inte de enklaste panelerna i den skärmen, men det är alltså ingen garanti att LED ger bra skärmar. Det är ju bara ljuskällan som ändrats.

3) Om man tittar på externa skärmar så verkar det som att man får betala flertalet (4-5?) tusen kronor för att få en skärm av den bättre IPS-typen. Har de externa TN-skärmarna bättre egenskaper än den som ingår i en laptop så att det skulle kunna vara ett alternativ?
Tn-skärmar är inte ett bra alternativ för bildredigering, vare sig de är stationära eller används i en bärbar dator. Idag börjar det dock komma VA-skärmar som är vettiga i prestanda. Jag har inga rekommendationer på bra skärmar i den prisklassen. De skärmar jag använder och har koll på kostar mera.

Stefan
 
Jag har redigerat alla mina bilder på en laptop tills helt nyligen då jag fick pengar till ny dator och ny skärm. I början trodde jag inte att det var så stor skillnad tills jag la upp lite bilder för att få lite kritik på ett annat forum. Alla påpekade då att bilderna var för varma och att jag borde fixa till vitbalansen. Jag testade lite och kom fram till att det Photoshop sa var vitt var svagt blått för mig. Inte så jätteroligt kanske men det är ju inga större problem om man bara tänker lägga ut bilderna på internet då få har dyra kalibrerade skärmar. Om man vill ha ut sina bilder på papper kan det dock vara värt att kolla på en bra skärm. Om inte annat så är det mycket trevligare att arbeta med en stor skärm.
 
Jag kör i princip enbart på laptop eftersom jag bor halvårsvis på olika platser och inte kan släpa med mig en stationär på planet.

Det är naturligtvis inte helt optimalt, och om man har professionella behov av korrekt färgåtergivning så är det nog inte att rekommendera.

Jag tycker ändå faktiskt, efter att ha jobbat in mig på Laptopen, att det går rätt bra faktiskt. Visst, man får sitta still rakt framför skärmen, annars blir ljusstyrka / kontrast olika beroende på vinkeln, men man jobbar in en känsla. Nu har iofs jag en ganska "top of the line"-maskin (Dell Precision m6300) med rätt hyffsad (för att vara en laptop) 17-tumsskärm, och det krävs nog. Min förra laptop verkade kalibrera om sig slumpmässigt varje dag...åtminstone kändes det så. Dessutom verkade den använda dithering för att få fram nyanser i lågdagrar för lågdagrarna blev helt brusiga, så det skiljer rätt mycket från laptop till laptop.

Min rekommendation är nog att om du har behov av att redigera på fältet, reser mycket eller på annat sätt har större behov av mobilitet än 100% korrekt färgåtergivning, så kör på laptopskärmen men satsa på en dator med bättre skärm än budgetdatorerna. Har du inte de behoven, kör med en bra stationär skärm.
 
stefohl skrev:
Det har ingen bärbar dator, vad jag känner till.

Jag vill påstå att nya MacBook Air (13.3") och macBook Pro (15.4") har LED-skärmar. Så, om det är något som fungerar så kommer det säkert att återfinnas på många datorer i framtiden. Mac brukar ju ligga i framkanten när det gäller nya produkter.

----------

För de som arbetar med bilder professionellt, eller som kräver hög färgriktighet så är nog inte laptop-skärmar ett alternativ ännu. Men för Svensson på gatan duger det nog. Svensson brukar inte ha koll på hela flödet ändå och brukar inte märka att färgerna på kopian avviker från det han skickat in.
 
Jeppe skrev:
Jag vill påstå att nya MacBook Air (13.3") och macBook Pro (15.4") har LED-skärmar.
Jovisst har de LED-skärmar, men inte med röda, gröna och blå utan med vita lysdioder. Fördelen med att ha tre färger är dels ett stort färgomfång, dels att färgtemperaturen går att styra på riktigt.

Stefan
 
Jag skaffade mig en Macbook Air för cirka 1 månad sedan. Får säga att jag är mycket nöjd så här långt. Jämfört med de PC-laptops som jag haft tidigare så är skärmen i en helt annan klass.
På mina tidigare lap tops kunde man glömma bildredigering trots att jag försökt kalibrera dem med Eye One II.
När man väl försökte var det bara att trycka reset när man kom hem och såg resultatet på en desktop med kalibrerad skärm.
Nu med MBA så stämmer det jag gjort "on the move" bra med vad jag ser på desktopen senare.
Jag kör Light room på båda och exporterar katalogen med bilder till arbetstationen när jag kommer hem. Fungerar perfekt.
Sedan att det är lite pilligt att bildredigera med en laptops musbio jämfört med en stor externskärm är väl ofrånkomligt.
Skall man låta en lap top ersätta sin desktop så får man nog räkna med att man måste ha en bra extern skärm. En laptop är ändå en kompromiss mellan vikt, storlek och prestanda.
 
Hej Henrik,

Jag startade en tråd som heter Bärbar PC för bildbearbetning??? för några dagar sedan. Jag hade då inte sett den här diskussionen. Om du vill kan du slå ihop trådarna så att det blir en och samma diskussion.
Hälsningar, Alve
 
Flash Gordon skrev:
Jag skaffade mig en Macbook Air för cirka 1 månad sedan. Får säga att jag är mycket nöjd så här långt. Jämfört med de PC-laptops som jag haft tidigare så är skärmen i en helt annan klass.
Abetar jut nu med en MacBook Pro, som är kalibrerad med EyeOne Pro som kalibrator och Basiccolor som programvara. När jag drar över bilderna på den stationära skärmen, en Eizo CG211, så stämmer färgerna, men kontrasten är lite för hög på min bärbara skärm. Så är man medveten om detta kan man göra basjusteringar även på den bärbara datorns skärm.

Stefan
 
ANNONS