Annons

Laptop.

Produkter
(logga in för att koppla)
Har en gammal stationär dator idag och ska köpa en ny, (den har gjort sitt) men funderar på en laptop i stället för att vara mer flexibel.
Ska redigera och lagra kort på den (ingen speldator) Har 500 GB lagring på hårddisken (+extern) idag och tror jag klarar mig med det.
Tänkte använda den ihop med nuvarande bildskärm men mest använda den separat vid resor och vid andra tillfällen.
Vad bör jag tänka på innan köp (prestanda, typ av hårddisk mm.) och har ni några köpråd/förslag på märke till nåt som inte kostar "skjortan"
Micke.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Ett kort svar, för att peka riktning, är - vilket system?

Windows och Mac som är riktigt bra ligger där 15 - 20 tusen.

Under 15 och ned mot 10 tusen och du är så att säga fast med Windows. Vilket absolut inte är ett problem.

Dock har du möjligheten till en Chromebook. En riktigt bra Chromebook hittar du runt 10 tusen sträcket. För att spela kommer Steam till de bättre Chromebooks om man inte kör en lösning i molnet.

För en Chromebook är det Linux om man vill fixa med foto/video, vilket går bra på de här dyrare modellerna. Men Lightroom och Photoshop finns ju också på webb-versioner, bara man har lite kräm så går det bra.

Det finns ju också möjligheten att köra en kombo mellan billig laptop och iPad, där laptop kan vara windows eller chromebook.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Dell XPS 13" eller 15" om du skall satsa på en Windowsdator, men då landar du i intervallet runt ~ 15 K beroende på konfugiration. Rekommenderar dig gå in på Dell och sätter samman en dator efter eget huvud, så får du se vad den landar på.
 
Ett kort svar, för att peka riktning, är - vilket system?

Windows och Mac som är riktigt bra ligger där 15 - 20 tusen.

Under 15 och ned mot 10 tusen och du är så att säga fast med Windows. Vilket absolut inte är ett problem.

Dock har du möjligheten till en Chromebook. En riktigt bra Chromebook hittar du runt 10 tusen sträcket. För att spela kommer Steam till de bättre Chromebooks om man inte kör en lösning i molnet.

För en Chromebook är det Linux om man vill fixa med foto/video, vilket går bra på de här dyrare modellerna. Men Lightroom och Photoshop finns ju också på webb-versioner, bara man har lite kräm så går det bra.

Det finns ju också möjligheten att köra en kombo mellan billig laptop och iPad, där laptop kan vara windows eller chromebook.
Tack för förslag.
Windows får det bli och ett maxpris på 10,000
 

Snapphane

Aktiv medlem
10 000 är lite svårt, men med lite tur finns det alltid bra rabatter såhär runt black friday och jul.

Dell XPS är ett mycket bra tips. Asus Zenbook är också ett alternativ. Sen har du Microsofts Surface modeller. Som mer traditionell laptop (Surface Laptop Studio) eller som 2-1/surfplatta. Men såklart inte de billigaste, men något för 13-15 tusen kan på rea landa runt dina 10 000.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Du har OLED på några Vivobook, överlag är Zenbook byggd lite bättre med lite bättre material.

Sen blir det lite så att en 15 000 Vivo är bättre än en 10 000 Zenbook, men däremot kan Zenbooken ha lite mer metall, vara lite mer hållbar osv.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Har köpt min dator på GGS-Data. En StyleNote men det finns varianter
Mycket bra och det är som jag kan bedöma även bra priser
Fick tipset från en som ville Ubuntu förinstallerat
För mig var det mycket viktigt att den bärbara hade en upplösning nära för en extern 4K skärm. Kunde då få det som tillägg på en av modellerna. (min är nu 3 år....)

Rek att du ringer och frågar om lämplig dator utifrån behovsbilden
//LGN
 
Senast ändrad:

bloo

Aktiv medlem
Det finns ingen fast gräns vad gäller pris och vilket operativssystem du måste välja. Personligen skulle jag nog hellre ta en begagnad MacBook Air med M1/M2 processor än en trött budget laptop med Windows. Windows är ett riktigt skräp. Jag har inga problem att köpa begagnat över blocket om jag kan hämta den. Här har du en bra dator t.ex. (https://www.blocket.se/annons/goteborg/macbook_air_m1/104254842)
 

jphotog

Aktiv medlem
Det finns ingen fast gräns vad gäller pris och vilket operativssystem du måste välja. Personligen skulle jag nog hellre ta en begagnad MacBook Air med M1/M2 processor än en trött budget laptop med Windows. Windows är ett riktigt skräp. Jag har inga problem att köpa begagnat över blocket om jag kan hämta den. Här har du en bra dator t.ex. (https://www.blocket.se/annons/goteborg/macbook_air_m1/104254842)
Jag håller med. En billig laptop med Windows har alltid en massa problem. Undvik Microshit om du kan.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Jag håller med. En billig laptop med Windows har alltid en massa problem. Undvik Microshit om du kan.
Jag kapar tråden...
Jag har en 8, 10 år gammal 17" laptop med win som har problem.
Så nu är det dags för en snart 68 åring att köpa nytt, kanske den sista.
1, Det ska bli både surf och bildbehandling.
2. Jag är tveksam till något mindre än 17", hellre 19".
3. Windows blir det, föredrar datorn före molnet.
4. 16 eller 32Gb minne?
5. Räcker 15.000:-
6. Funderar på Komplett.se
7. Jag brukar inte ta så många bilder, att gå igenom 1000 bilder är no no.
8. Bildfiler på 20, 40Gb och ibland större.
9. 500Gb ssd och en traditionell Hd på några Tb och Dvd blir bra.
 

SmillaTheCat

Aktiv medlem
Vi får hoppas att alla självutnämnda ambassadörer och brand-junkies också
blir välsignade av Äppleföretaget efter att alla lovord ni spridit om företagets "fantastiska" produkter!

Glad Påsk till er övriga!
 

PMD

Aktiv medlem
Har du gjort dig illa på en Appledator?

I den här tråden finns det två rekommendationer av Mac-datorer och 6-7 rekommendationer av andra märken.

Ska vi hoppas på välsignelse för de som rekommenderar icke-Mac också?

Själv är jag inte religiös och tycker att det är bra att det finns flera olika datormärken att välja mellan.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag kapar tråden...
Jag har en 8, 10 år gammal 17" laptop med win som har problem.
Så nu är det dags för en snart 68 åring att köpa nytt, kanske den sista.
1, Det ska bli både surf och bildbehandling.
2. Jag är tveksam till något mindre än 17", hellre 19".
3. Windows blir det, föredrar datorn före molnet.
4. 16 eller 32Gb minne?
5. Räcker 15.000:-
6. Funderar på Komplett.se
7. Jag brukar inte ta så många bilder, att gå igenom 1000 bilder är no no.
8. Bildfiler på 20, 40Gb och ibland större.
9. 500Gb ssd och en traditionell Hd på några Tb och Dvd blir bra.
Som sagts tidigare; Dell XPS, men en 17" eller 19" får du inte för 15' (skulle jag tro).
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Fungerar/räcker Microsoft Surface Go 3 till att använda till Lightroom Classic och Phtotoshop?
Nu har jag en Surface Pro 5 tror jag det är med i5-processor, den kom 2027/2018.
Nu är batteriet slut i den och det räcker max en timme och vid 22% batteri dör den..
 
Senast ändrad:
ANNONS