Annons

larger microlenses?

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
"Although it is based on the image sensor used in the EOS Digital Rebel XTi, the EOS 40D Digital SLR’s 10.1-megapixel CMOS APS-C size image sensor has been significantly improved thanks to the use of larger microlenses over each pixel to reduce noise and expand sensitivity up to ISO 3200."

http://photoxels.com/pr-canon-eos-40d.html

Skulle vara tacksam om någon ville förklara "the use of larger microlenses over each pixel"?

Betyder alltså det att varje enskild pixel är utformad på annat sätt än min 350D?

Både ja och nej. Det står inget om att de bytt till hexagonala pixlar. Det står bara att man ökat storleken på mikrolinserna som sitter över de enskilda pixlarna.

Jag får inte riktigt ihop det. Skulle det sitta en array av mikrolinser mellan low pass filter och sensorytan? I så fall är det väl redan fullt i sidled - ökat tjockleken för att öka dioptrin? Skulle det minska bruset?

Om jag har förstått det rätt:
så sitter det en lins framför varje pixel, som samlar ljuset. Annars skulle en del av det infallande ljuset hamna där det inte gör nytta. Den andel av sensorns yta som verkligen kan registera ljus är ju inte alls 100%.

Speciellt illa blir det om det infallande ljuset kommer snett. Leica M8 har förskjutit mikrolinserna i de yttre delarna av sensorn för att kompensera det problemet (men gav ändå upp försöken att få en 24x36mm-sensor). Olympus 4/3-system har ökat avståndet mellan objektivfattning och sensor av samma orsak.

ANNONS
Götaplatsens Foto