Annons

Laser för fotoutskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
Sitter och funderar på en ny fotoskrivare där pristaket är 5kkr.
Är det någon här som använder sig av laserskrivare för sina fotografier och i såna fall hur blir dessa?
Emottar gärna tips på prisvärda bra skrivare

Vill du ha ritkigt bra fotoutskrifter så är laser bara att glömma. Visst kan du få ut bilder men de är generellt av en helt anna kaliber i en inkjet eller sublimeringsskrivare.

Drev tidigare ett digitaltryckeri och hade mycket stök för att få våra färgprintrar att leverera bilder av riktigt hög kvalitet. Visst gick det och det går förmodligen ännu bättre nu men de pressar vi pratar om kostar inga 5000 kr.

Det är helt enkelt svårt att kalibrera dem för ett godtagbart resultat. Sammt att laserskrivare är kända för att vara notoriskt opålitliga över tiden. De är bättre numera än vad de var för ett par år sedan men långt ifrån inkjet eller sublimering

Jag köpte en Oki C5450 färglaser för drygt ett år sedan. Visserligen köpte jag den inte för att skriva ut fotografier i första hand, utan mer för grafisk design-prylar.
Men, i min research kom jag fram till att den gav bäst prestanda/pris för mina önskemål och krav.

Om du köper färglaser, kolla att den stöder postscript. Annars finns det risk att du blir besviken.

Men vilken är den vassaste bläckstråleskrivaren på marknaden för dom pengarna.
Vissa säger Epson R800/R1800 medans andra är jättemissnöjda med den.

ANNONS
Götaplatsens Foto