Annons

Lasso Polygon

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Förstår mig inte på Lasso Polygon-verktyget i Photoshop. Har man väl börjat använda den, är det för mig omöjligt att liksom sluta... Den där tråden fortsätter bara att hänga med muspekaren överallt, liksom...
Läste nånstans att man kan använda ALT-tangenten för att växla till annat Lasso-verktyg, men på min dator verkar ju inte det fungera.

Min fråga till er är om ni kan komma med lite tips och trix angående Lasso-polygonen i Photoshop...

Hur gör ni?

Sägas bör kanske att min dator är en PC och att jag använder Photoshop 7.

dubbelklicka.
då sluter du cirkeln.

eller tryck esc om du inte vill ha tråden hängandes efter dig men inte vill avsluta.

Estethia skrev:
dubbelklicka.
då sluter du cirkeln.

eller tryck esc om du inte vill ha tråden hängandes efter dig men inte vill avsluta.

Om jag trycker esc så försvinner all selection som jag har gjort!? Det är väl inte meningen?

Jag ska alltså göra en "selection" kring en jättestor grej. Emellanåt behöver jag vila och ibland behöver jag scrolla ned i bilden, för att forsätta arbetet med "selection".
Som sagt, trycker jag ESC försvinner all selection som jag så mödosamt har arbetat fram, och det vill jag inte. Dubbelklickar jag så - visst selectionen sluts, men det blir ju ändå väldigt konstigt när man inte är klar ännu - om den sluts då. Finns det intget kommando/tangent som jag kan klicka på så att jag bara kan - för ögonblicket av bryta arbetet med "selection" och göra annat (som att exempelvis scrolla) i Photoshop?

Hjälpavsnittet i PS har jag läst, men för närvarande känner jag mig inte klokare, avseende detta.

FredrikArvidsson skrev:
Jag ska alltså göra en "selection" kring en jättestor grej. Emellanåt behöver jag vila och ibland behöver jag scrolla ned i bilden, för att forsätta arbetet med "selection".

Om du håller in space får du fram handen och på så sätt scrolla i bilden om du har zoomat in så att inte hela syns.

Om du ska göra en stor markering med lasso tool t ex så bör du för det första arbeta i fullskärmsläge enligt bild nedan.

Du lägger ut lasso tills du börjar komma i närheten av att komma ut ur bild.

Då trycker du ner mellanslagstangenten och håller den nere så förvandlas lassot till en hand och du kan flytta runt bilden hur du vill med musen utan att bryta lassot.

Det här funkar tillsammans med de flesta om inte alla verktyg i Ps.

Tryck ner mellanslagstangenten bara medans du använder valfritt verktyg i fullskärmsläge alltså.

Fel av mig förresten, man måste inte vara i fullskärmsläge men det underlättar.

mvh

Bilagor

• untitled-3444.gif
    untitled-3444.gif
    44.7 KB · Visningar: 266
ANNONS
Götaplatsens Foto