Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Lazy eye
- Trådstartare younso
- Start datum
js1
Aktiv medlem
Jag tror inte du kan köra den inbyggda blixten i manuellt läge A100:an.
Sonys externa 56:a går att köra manuellt och då får du ingen förblixt och slipper lazy-eye fenomenet. Att köra manuell blixt är lite bökigare, man får själv beräkna bländare med tanke på ledtal och motivavstånd.
På nya A700 är förblixten så kort att jag inte sett fenomenet med autoblixt, (fick det på min gamla Dynax5D). Möjligen är de nya A200/300 även dom snabbare, men det hjälper inte dig ifall du inte är i stånd att byta.
Lösningen för dig är nån form av manuell blixt.
Sonys externa 56:a går att köra manuellt och då får du ingen förblixt och slipper lazy-eye fenomenet. Att köra manuell blixt är lite bökigare, man får själv beräkna bländare med tanke på ledtal och motivavstånd.
På nya A700 är förblixten så kort att jag inte sett fenomenet med autoblixt, (fick det på min gamla Dynax5D). Möjligen är de nya A200/300 även dom snabbare, men det hjälper inte dig ifall du inte är i stånd att byta.
Lösningen för dig är nån form av manuell blixt.
js1
Aktiv medlem
Den går inte att köra manuellt.
Sigmas stora har jag för mig går. Lite billigare än sonyn. Du bör dock testa i butik för många har problem med Sigmablixtarna.
Har en kompis som har just en A100. Han köpte Sigmablixten till sin gamla Dynax5D, där funka den men inte till nya A100. Kan vara nån mjukvarugrej så du bör testa själv.
Finns nån bra Metzblixtar som också går manuellt.
Sigmas stora har jag för mig går. Lite billigare än sonyn. Du bör dock testa i butik för många har problem med Sigmablixtarna.
Har en kompis som har just en A100. Han köpte Sigmablixten till sin gamla Dynax5D, där funka den men inte till nya A100. Kan vara nån mjukvarugrej så du bör testa själv.
Finns nån bra Metzblixtar som också går manuellt.
iSolen.se
Guest
younso skrev:
Jag har en a100 och får nästan alltid sk lazy eye (ögonen halv eller hel stängda med blixt) med min son. Finns det någon bra lösning för detta t.ex. firmware uppgraddering, extern blixt, manuella inställningar osv?
Simon
Lazy eye är ju skelögd.
Det sin son har är snabb reaktion på blixtljuset.
Stäng av förblixten så hinner han inte reagera.
DanielSand
Aktiv medlem
younso skrev:
Jag har en a100 och får nästan alltid sk lazy eye (ögonen halv eller hel stängda med blixt) med min son. Finns det någon bra lösning för detta t.ex. firmware uppgraddering, extern blixt, manuella inställningar osv?
Simon
Jag kör med Metz 54 MZ-4i, den använder inte förblixt alls.
Jag köpte den till min Dynax 7D men den fungerar bra till A700 också, kan uppleva att den kör på aningens för mycket ibland sen jag bytte till A700 men det är inget större problem.
iSolen.se
Guest
Re: Re: Lazy eye
Men hur 17 kan han hinna reagera? Är det lång tid mellan "ljuden" från kameran och tills när blixten går? Vad händer om du flyttar blixten till bakre ridån? Då kanske ögonen hunnit öppna sig igen. Har du någon fokuslampa på?
DanielSand skrev:
Jag kör med Metz 54 MZ-4i, den använder inte förblixt alls.
Jag köpte den till min Dynax 7D men den fungerar bra till A700 också, kan uppleva att den kör på aningens för mycket ibland sen jag bytte till A700 men det är inget större problem.
Men hur 17 kan han hinna reagera? Är det lång tid mellan "ljuden" från kameran och tills när blixten går? Vad händer om du flyttar blixten till bakre ridån? Då kanske ögonen hunnit öppna sig igen. Har du någon fokuslampa på?
js1
Aktiv medlem
younso skrev:
Det spelar ingen roll om jag kör med AUTO, P eller A, resultatet är detsamma. Kör jag med min Canon S60 P&S så blir det inga problem.
Hur flyttar jag blixten till bakre ridån eller hur stänger jag av för-blixten på kameran?
Simon
Stänga av förblixten kan du inte.
Bakre ridå ställer du in i menyn för blixtlägen
younso
Avslutat medlemskap
js1 skrev:
Stänga av förblixten kan du inte.
Bakre ridå ställer du in i menyn för blixtlägen
Om du menar att man ställer in blixten på "Rear" så har det ingen effekt
Men jag undrar om inte Ola hade en poäng om skelögdhet. Det fick mig att tänka på en sak. Min son går sedan 3 veckor sedan på behandling för en njurtumör. En av medicinerna kan orsaka skelning och faktum är att innan detta hade jag inga större problem. Jag får återkomma efter hans behandling...
younso
Avslutat medlemskap
js1 skrev:
Det var tråkigt med din son, hoppas allt går bra.
Jag tolkade inte problem med att han skelade utan hade halvslutna ögon. Det är ett kännt fenomen att förblixten gör så att många har halvslutna ögon på foto. Vissa påverkas mer än andra.
Men det förklara inte varför det fungerar med min Canon kompakt och inte med min Sony a100...
madsochmarja
Aktiv medlem
kör en billig ljussättning med ett par taklampor med ljusrör då vänjer han sig vid ljuset och blinkar inte 
Bildex. http://www.flickr.com/photos/madsandmarja/2138298537/
Bildex. http://www.flickr.com/photos/madsandmarja/2138298537/
js1
Aktiv medlem
younso skrev:
Men det förklara inte varför det fungerar med min Canon kompakt och inte med min Sony a100...
Jo, för olika kameror har olika snabba förblixtförlopp.
CalleStahl
Aktiv medlem
Jag har testat mig fram för att bli av med detta symptom och detta är mina standard lösningar.
Har A100 + Sonys 55;a
1) Kör med blixten i ADI läge och riktad framåt, kör kameran på Manuell eller S/P läge med slutare på 1/125 sek eller snabbare (tänkt på HSS).
2) Kör blixten riktad framåt eller åt sidorna/uppåt sätt blixten till Manuellt läge och kör kameran i M/P/S mode med slutar på 1/125 sek eller snabbare.
Dessa två funkar bra för mig jag har sluppit alla Lazy-Eyes sen jag började köra så här. Även på små barn med snabba ögon.
/Calle Stahl
Ps. Andra Ridå funkar med men med sämre resultat. Ds.
Har A100 + Sonys 55;a
1) Kör med blixten i ADI läge och riktad framåt, kör kameran på Manuell eller S/P läge med slutare på 1/125 sek eller snabbare (tänkt på HSS).
2) Kör blixten riktad framåt eller åt sidorna/uppåt sätt blixten till Manuellt läge och kör kameran i M/P/S mode med slutar på 1/125 sek eller snabbare.
Dessa två funkar bra för mig jag har sluppit alla Lazy-Eyes sen jag började köra så här. Även på små barn med snabba ögon.
/Calle Stahl
Ps. Andra Ridå funkar med men med sämre resultat. Ds.
CalleStahl
Aktiv medlem
Ja givetvis F56AM jag menar slant med fingret 
//Calle Stahl
//Calle Stahl