Annons

Lcd:n på 5D.

Produkter
(logga in för att koppla)

Per_S

Aktiv medlem
Upplever den som väldigt gul i färgtonerna...någon mer som gör det eller är det dags för service?

Tillverkarna har lite olika färgtemperatur på sina kameraskärmar. Canons är lite gulare än Nikons. 30D upplever jag som gulare än 5D, men det kan kanske också skilja på hur gammalt ditt ex är. 5D och 30D borde ju ha samma skärm idag.

Inomhus upplever jag Canonskärmarna som väldigt korrekta, men utomhus kan de vara lite gulaktiga. Särskilt i skuggan, eller när det är mulet.

Helt enkelt: Hur du upplever skärmen beror på det omgivande ljuset.

Tittade på en sådan häromdagen(inte min) men minns inte att jag la märke till problemet du beskriver.

Jämförde med min backup (350d) som jag tycker är mycket mer rättvis i sin lcd. Hmm. borde kanske låta canon kolla den.

Jag tar det en gång till: En skärm kan inte visa korrekt i alla läget. Det omgivande ljuset påverkar hur vi uppfattar bilden. I kallt ljus upplevs biilden varmare och vice versa.

Sen kan givetvis bilden visas koko av andra skäl, men i det här fallet handlar det ju om färgtemperatur.

Möjligen kan verkstaden ändra färgtemperaturen, men det kommer knappast gå på garantin då det antagligen inte är något fel.

Jämför i olika slags ljus så får du se.

5D'n jag använder är också gulare i färgtonen än min 20D som jag tycker är rätt bra i färgerna. Inte direkt gul på ett varmt sätt utan bara gulare. Sen om det direkt stör eller inte är väl en annan femma men visst märks det.

/Micke

Vet att ljuset påverkar...har testat både ute, inne och under olika typer av ljus.Alltid gulare, precis som Micke skriver : "Inte direkt gul på ett varmt sätt utan bara gulare".

Aja,får väl vara så då.

Har en ganska ny 5D och jag gämförde med 30D och 400D..

Tyckte 30D var gulare medans 5D kändes rödare, 400D och 5D kändes lika.

Var ett snabbtest med samma motiv, men med bara en snapshop bild utan kontroll av att bilen vart exponerad lika.

ANNONS
Götaplatsens Foto