Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lee eller Cokin?

Produkter
(logga in för att koppla)

Allemyr

Aktiv medlem
Jo Lee har en hållare. Tror dock att Cokin's Z pro anses bättre. Om man väljer Hightech 10x15 filter så får man ju:

Z-pro hållare och adapterring
3 vanliga ND filter 0,3, 0,6 och 0,9
3 tonande 10 x 15 i valfri grad och med hård eller mjuk övergång.

För tre tusenkronor tillsammans. Var nära på att beställa det själv, men känns mkt för ett gäng filter, när det finns annat än kameror att satsa på. Dock är det ju av riktigt god kvalité.
 

Henrik_L

Aktiv medlem
Jo Lee har en hållare. Tror dock att Cokin's Z pro anses bättre. Om man väljer Hightech 10x15 filter så får man ju:

Z-pro hållare och adapterring
3 vanliga ND filter 0,3, 0,6 och 0,9
3 tonande 10 x 15 i valfri grad och med hård eller mjuk övergång.

För tre tusenkronor tillsammans. Var nära på att beställa det själv, men känns mkt för ett gäng filter, när det finns annat än kameror att satsa på. Dock är det ju av riktigt god kvalité.
Men är det LEEs filter och Cokins hållare? Och vad är 10 x 15 för något? :) Jag känner mig lite dum här.
 

Allemyr

Aktiv medlem
Men är det LEEs filter och Cokins hållare? Och vad är 10 x 15 för något? :) Jag känner mig lite dum här.
Hightech är ett eget märke från formatt, men tror att deras större filter håller lite högre klass än deras mindre. 10 x 15 cm stora filter tänkte jag lite snabbt utan att skriva det.

http://www.flickr.com/photos/timscreations/3090465362/
http://www.flickr.com/photos/timscreations/3090467420/

Här är Z-pro, helt i metal tror jag. Man kan ha ett till tre filter på samtidigt, så verkar passa riktigt bra till vidvinkel helt enkelt.
 

snap01

Aktiv medlem
Med tex lee kan du välja hur många filter du vill ha på men desto mer du sätter på är risken större för att filtren (hörnern,vinjettering) kommer synas i bild.
Jag hade cokin i början och det är inte samma kvalitet som lee, tyvärr är lee löjligt dyrt prissatt så för folk som inte lever på fotografering kanske cokin är ett bättre alterantiv.
En fördel med lee är bla att dom har speciella wide angeladapters som gör att filtret kommer så nära objektivet som möjligt, för att du ska slippa vinjettering om du kör med vidvinkel optik.
Jag upplevde tex cokin som mer repkänsliga däremot så märkte jag ingen färgning från avtonade gråfiltrena. Oavsett om cokins filter inte skulle vara lika färgneutrala så är det inget problem om du kör digitalt.
 

snap01

Aktiv medlem
med lee speciella wide angel adapter så är den böjd bakåt så filtret hamnar alldeles framför objektivet för att undvika vinjettering. se min lilla teckning, viiserligen usel men hoppas ni förstår. Har mycket jobb idag o i morgon men hinner jag ska jag fota av det så ni får se det på bild istället.
 

Bilagor

  • 10.9 KB Visningar: 484

Henrik_L

Aktiv medlem
Jo Lee har en hållare. Tror dock att Cokin's Z pro anses bättre. Om man väljer Hightech 10x15 filter så får man ju:

Z-pro hållare och adapterring
3 vanliga ND filter 0,3, 0,6 och 0,9
3 tonande 10 x 15 i valfri grad och med hård eller mjuk övergång.

För tre tusenkronor tillsammans. Var nära på att beställa det själv, men känns mkt för ett gäng filter, när det finns annat än kameror att satsa på. Dock är det ju av riktigt god kvalité.
Dags för mig att beställa då! Den där Z-Pro hållaren, fungerar den med Lees filter? Jag har en vidvinkel med filtergänga på 82 mm som jag ska använda till filtren. Är det då någon skillnad vilken hållare jag använder förutom den speciella vidvinkelhållaren från Lee?
 

Allemyr

Aktiv medlem
Den är ganska vanlig tillsammans med Lee filter och Singh Ray osv. Adapter ringar finns upp till 96mm.

Om jag skulle köpa filter, så skulle jag välja z-pro, om den är bättre än Lee hållaren har jag ingen aning om, eftersom jag bara sett Lee's hållare på nån grafikbild.

Man får fram rätt bra info genom att söka på "cokin z-pro" på flickr, tex.

Med affär å så vet jag inte riktigt, men på ebay uk finns det mesta.
 
ANNONS