Annons

Leica D-lux 5 officiell

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Leica D-Lux-5.

Jag har två frågor:

1. Är detta en exakt likadan kamera som Panasonic LX5? Om inte, vad skiljer?

2. Om man köper denna så ingår Adobe Lightroom (se länk). Är detta ett fullständigt Lightroom som annars kostar ca 3000 kr?
 

matlep

Aktiv medlem
Leica D-Lux-5.

Jag har två frågor:

1. Är detta en exakt likadan kamera som Panasonic LX5? Om inte, vad skiljer?

2. Om man köper denna så ingår Adobe Lightroom (se länk). Är detta ett fullständigt Lightroom som annars kostar ca 3000 kr?
1. Ja det är samma, i princip. Det är några små designskillnader till det yttre. Sedan så har Leica en egen FirmWare.

2. Ja det är en fullversion av LR, det är en av fördelarna med Leica Kamerorna. Bättre mjukvara.
 

light

Aktiv medlem
1. Ja det är samma, i princip. Det är några små designskillnader till det yttre. Sedan så har Leica en egen FirmWare.

2. Ja det är en fullversion av LR, det är en av fördelarna med Leica Kamerorna. Bättre mjukvara.
Tack för blixtsnabbt svar. Bara yttre skillnader alltså, ingen skillnad alls i innanmätet. Ok.

Men när det gäller LR blir det intressant. Jag har funderat på att skaffa just LR. Om jag köper Panasonic LX5 + Lightroom då skulle väl det bli dyrare än om jag bara köper Leica 5 där Lightroom ingår?
 

matlep

Aktiv medlem
Tack för blixtsnabbt svar. Bara yttre skillnader alltså, ingen skillnad alls i innanmätet. Ok.

Men när det gäller LR blir det intressant. Jag har funderat på att skaffa just LR. Om jag köper Panasonic LX5 + Lightroom då skulle väl det bli dyrare än om jag bara köper Leica 5 där Lightroom ingår?
Jag har inte sett pris på D-Lux 5. Men det borde bli rätt så lika.
 

light

Aktiv medlem
Tvärtom, det är i innanmätet den stora skillnaden finns. Leica gör egen mjukvara. Alltså mjukvaran i kameran.
Oj ursäkta, jag missförstod, jag trodde det rörde sig om programvara typ Canons DPP.

Men då blir jag mycket nyfiken och intresserad. Skulle någon kunna lite mer utförligt berätta om de likheter/skillnader som är mellan Panasonics respektive Leicans mjukvara. Vad innebär de i praktiken? Berätta berätta....
 
Senast ändrad:

Anders Norén

Aktiv medlem
Tvärtom, det är i innanmätet den stora skillnaden finns. Leica gör egen mjukvara. Alltså mjukvaran i kameran.
Faktum är att skillnaden mellan Leicas och Panasonics styrprogramvara är så stor att Leica släpper sina uppdateringar ett par dagar efter Panasonic. Hade de varit identiska hade uppdateringarna givetvis släppts samtidigt.

Anders (inte helt utan sarkasm)
 

matlep

Aktiv medlem
Ni finns prisuppgifter ute. 6995:- på WibergsFoto. Så visst lönar det sig att köpa D-Lux 5 istället för LX-5 om man ändå skall köpa Lightroom.
 

light

Aktiv medlem
Ni finns prisuppgifter ute. 6995:- på WibergsFoto. Så visst lönar det sig att köpa D-Lux 5 istället för LX-5 om man ändå skall köpa Lightroom.
Ja verkligen, man skulle kunna säga att man betalar 3800 för kameran och 3200 för LR. Då vore det ju rätt dumt att köpa LX5 för 5000 och LR för ca 3200.
 

Runell

Medlem
Men om man redan har Lightroom så blir det dumt.
Förut såg jag en test som jämförde mjukvaran i Leica D-Lux 4 och Panasonic Lumix LX3.
Det fanns ingen mätbar skillnad.
Jag tror att man gått på bondfångeri om man är beredd att betala 2.000 kr mer för Leican bara för att det är Leica-logo på den.
Kamerorna ser ju nästan exakt likadana ut. Även när det gäller de nya modellerna. Alla reglage ser exakt likadana ut och sitter på exakt samma ställen.
Köper man Leican får man ju dessutom betala extra för att få ett bättre grepp, som också gör kameran större på höjden.
Jag har svårt att tro att man har en tillverkningslina för samma grej i Tyskland som Panasonic har i Japan.
Leica har konstruerat gluggen, Panasonic resten

Liknande samarbete har Leica på 70-talet när det gäller Leica CL och Minolta. Både märkena hade nästintill identiska kameror med olika loggor. Minoltan var billigare, trots att det var samma som Leican.
 
Senast ändrad:

Anders Norén

Aktiv medlem
Jag tror att man gått på bondfångeri om man är beredd att betala 2.000 kr mer för Leican bara för att det är Leica-logo på den.
Å andra sidan har det sagts om LX3/D-Lux 4 att den skinnväska som följde med Leican skulle ha kostat ungefär mellanskillnaden om man skulle ha köpt den separat. (Fast man kan ju alltid ifrågasätta dyra väskköp...)
 

Runell

Medlem
Å andra sidan har det sagts om LX3/D-Lux 4 att den skinnväska som följde med Leican skulle ha kostat ungefär mellanskillnaden om man skulle ha köpt den separat. (Fast man kan ju alltid ifrågasätta dyra väskköp...)
Det har väl aldrig följt med väska till Leicorna?
Till D-Lux 4 kostade den 1.795 kr.
En snarlik till LX3 kostade drygt tusenlappen.
 

Anders Norén

Aktiv medlem
Det har väl aldrig följt med väska till Leicorna?
Till D-Lux 4 kostade den 1.795 kr.
En snarlik till LX3 kostade drygt tusenlappen.
Eh... då var det nog ett tillfälligt erbjudande som jag missförstod. Men visst, slängde de med artonhundrakronorsväskan utan extra kostnad så vore ju Leican prisvärd. Om man vill ha väskan, alltså.
 

gatsu

Aktiv medlem
Lite nyfiken bara, men vart står det att man får med LR3 till kameran? Hittar inget om det på cyberphoto i alla fall.
 
ANNONS