Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lens in a Cap

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf F

Aktiv medlem
Är det någon som vet om dessa finns att köpa i Sverige? Eller hur gör man för att få tag på en sådan?
 
ursäkta off-topic men kan inte nån vänlig själ förklara begreppet hålkamera för mig? vad har man denna till synes värdelösa lins till?
 
Re: Re: Re: Re: Lens in a Cap

TSH skrev:
Vill du inte svara, så bespara mig ironin tack!
Ursäkta, jag trodde ditt inlägg var sarkastiskt. Objektivet användes med fördel för att efterlikna en sk. "toycamera", det vill säga för att få dålig bildkvalitet på ett kreativt sätt.
 
Ett exempel på hålkamerafotografi är väl senaste årsboken från Svenska Turistföreningen om brott i Sverige. Ganska läckert!
 
JAg vill ha en Lens in a Cap för att jag personligen älskar att exprimentera och känner allt för ofta att jag istället för att leta bilder, söker efter snygga, skarpa fotografier.
Om ni förstår hur jag menar.... Med denna går det liksom inte att ett bra fotografi på sammas sätt som med en "bra" lins.

Tycker själva att många av mina intressantaste bilder blivit till när jag tagit bilden med "fel" inställningar på kameran, med "fel" objektiv osv. Så det är ett sätt för mig att inte fastna i ekniken.
 
"Hålkamera" är helt fel här, det sitter en fix-fokus tre-elements linsgrupp i Lens in a Cap.

Tillverkaren Loreo påstår inte att man får en hålkamera, dom säger att det gör om din kamera till en "Point-and-shoot", som en enklare pocketkamera. Däremot har importören och återförsäljarna i Sverige fel i sin produktbeskrivning.

Det finns andra produkter, lock med laserborrade hål och liknande om man vill ha en riktig hålkamera utan några linselement.
 
Senast redigerad av en moderator:
Hålkamera fixar man på fem minuter själv annars. Borra ett hål i ett kamerahuslock, tejpa fast en bit aluminiumfolie och stick ett minimalt hål i med en nål. Färdigt!
 
Jag köpte en lip igår på fotomässan.
Hur många av er har tagit bort den gröna tejpen på insidan? Själv har jag kvar den för den riktigt dyngdåliga effektens skull. ;)
 
ANNONS