Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leofoto-stativ.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Vet inte vad jag vill ha än, men nedan kan vara ett alternativ. Missat att den hade arcaswiss.
Visa bilaga 150500
Fast då behåller du väl nivelleringskulan (Om den (tilthuvudet) har arcaswiss i botten) så du kan nivellera? Inte jätteroligt att behöva joxa med benen flera minuter stället för att på någon sekund kunna ställa allt i våg t.ex. när man ska göra panoramabilder eller bara vill ha en rak horisont.
 

Third eye

Aktiv medlem
Fast då behåller du väl nivelleringskulan (Om den (tilthuvudet) har arcaswiss i botten) så du kan nivellera? Inte jätteroligt att behöva joxa med benen flera minuter stället för att på någon sekund kunna ställa allt i våg t.ex. när man ska göra panoramabilder eller bara vill ha en rak horisont.
Ja med den lösningen så behåller jag nivelleringskulan.
Det mesta av fotandet kommer ske med bara nivelleringskulan, som var målet.
Bara jag som krånglade till det hela för att jag tänkte fel :)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tänk på att VH-10 är ett 2 vägs huvud. Jag kommer faktiskt att köpa VH-20 i huvudsak för astrofoto
VH-20 är ett mycket bättre val. 10-modellen lämpar sig absolut inte för t.ex. panoreringsbilder eftersom panoreringen sitter i toppen. Har du inte horisonten precis i mitten på bilden får du en bananbild som kameran/panoreringsprogrammet sedan ska skära ut en rektangulär bild av. Panoreringen ska sitta under den punkt där tiltningen sker för att man ska kunna ställa i våg med nivelleringsmekanism/eller justera benen och sedan kunna panorera upp mot 360 grader om man vill det. Har man det på det viset hamnar t.ex. horisonten på samma ställe oavsett tiltning. En del fotografer sätter en liten panoreringspuck uppe på en kulled/videohuvud med samma följd att deras panoramabilder blir omöjliga att få riktiga. En sådan puck ska sitta under det vanliga huvudet ifall man inte har horisontlinjen i mitten av bilden.
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
VH-20 är ett mycket bättre val. 10-modellen lämpar sig absolut inte för t.ex. panoreringsbilder eftersom panoreringen sitter i toppen. Har du inte horisonten precis i mitten på bilden får du en bananbild som kameran/panoreringsprogrammet sedan ska skära ut en rektangulär bild av. Panoreringen ska sitta under den punkt där tiltningen sker för att man ska kunna ställa i våg med nivelleringsmekanism/eller justera benen och sedan kunna panorera upp mot 360 grader om man vill det. Har man det på det viset hamnar t.ex. horisonten på samma ställe oavsett tiltning. En del fotografer sätter en liten panoreringspuck uppe på en kulled/videohuvud med samma följd att deras panoramabilder blir omöjliga att få riktiga. En sådan puck ska sitta under det vanliga huvudet ifall man inte har horisontlinjen i mitten av bilden.
Har jag faktiskt inte tänkt på, men du har rätt. Ser att flera objektiv har panorering både under och över tiltningen, finns kanske något bra att ha panoreringen över tilt men varför har inte förstått det än
 

Klonga

Aktiv medlem
Har jag faktiskt inte tänkt på, men du har rätt. Ser att f är nog intera objektiv har panorering både under och över tiltningen, finns kanske något bra att ha panoreringen över tilt men varför har inte förstått det än
Det viktiga är nog inte att man skall panorera med den övre "panoreringen" utan att man an vrida arca swiss-fästet beroende på om man har L-bracket eller objektivfäste som skall sitta på stativet.
 

Niklasan

Aktiv medlem
Nivelleringskula, stämmer, stod helt still när jag skrev :)
Och ja, normalt är det så, men min kula har arcaswiss integrerat i plattan så att säga, ingen flat yta att fästa huvud på.
Hittat lite alternativ, platt panoreringstopp som inte bygger högt, men skruvarna för justering slår i basplattan...googlar järnet nu :)
Leofoto G2 +NR-140 bör lösa dina problem
Leofoto G2
Om du ska foto landskap och panorera skulle jag rekommendera att Leofoto G2. Det har arca fäste i botten för din. YB-75MC.

Komplementera med Nodal slide NR-140

Då får du en kompakt lösning. Med YB-75MC halvskålen gör du de grova justeringarna. Med G2 kan du sedan perfekt ställa horisonten. Med NR-140 (nodal skenan) kan du ställa nodalpunkten genom att justera skena framåt och tillbaka på G2 huvudet.

En kompakt och mycket kompetent lösning.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Leofoto G2 +NR-140 bör lösa dina problem
Leofoto G2
Om du ska foto landskap och panorera skulle jag rekommendera att Leofoto G2. Det har arca fäste i botten för din. YB-75MC.

Komplementera med Nodal slide NR-140

Då får du en kompakt lösning. Med YB-75MC halvskålen gör du de grova justeringarna. Med G2 kan du sedan perfekt ställa horisonten. Med NR-140 (nodal skenan) kan du ställa nodalpunkten genom att justera skena framåt och tillbaka på G2 huvudet.

En kompakt och mycket kompetent lösning.
Ser på animationerna ut som en ytterst olämplig lösning. När du tilltar kameran ligger inte panoreringsplanet längre parallellt med jordytan. Gör du en 180 graders panorering kommer kameran vid sista bilden antingen peka uppått mot himlen eller ner mot marken (beroende på om du har tilltat upp eller ner. Fungerar endast med horisonten i mitten av bilden eller om du har en panoreringfunktion (någon typ av huvud) under mojängen. Verkar vara en helt onödig pryl för att ta panoramabilder i alla fall. Nej, bäst är nog ändå ett tilthuvud/videohuvud med bra pannofunktion i botten - då behöver du aldrig ställa in ekipaget i linje med jordens medelpunkt mer än en gång (med nivelleringsfunktionen underst.)
 
Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
Marknaden för panoreringsprylar och huvud innehåller en uppsjö av varianter och prylar, men det gäller att veta hur man kombinerar dem. Själv klurade jag flera månader vad jag skulle ha för att helst kunna använda mitt gamla stadiga videostativ som är underbart att panorera med. Lösningen kom till slut och var enkel - En nivelleringsplatta (leveling base) eftersom jag inte har skål och kula på mitt gamla kolfiberstativ + en nodalskena för att kunna placera objektivets optiska centrum mitt över mittpunkten på stativet (Finns jättebra videos på tuben varför detta kan behövas ibland och hur man lätt hittar det optiska centrumet). Döm om min förvåning när bilderna blev tekniskt perfekta vid första försöket. Jag hade tydligen gjort helt rätt;). När jag senare hade slarvat med att ställa allt i våg fick jag se hur resultatet kunde se ut. Provade även med en av mina kulleder (skulle se om jag kunde få ner vikten på ekipaget) och det fungerade givetvis inte heller särskilt bra. Var ju snudd på omöjligt att tilta kameran utan att ändra inställningen i sidled. Då blev det konstigheter i den färdiga bilden på några ställen. Nu är det gamla videohuvudet som gäller även om det väger en del (Funderar dock på att spara något drygt halvkilo och köpa ett lättare videohuvud eller ett tilthuvud typ modell 20 som nämnts här.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Kanske kan tillägga att jag när jag ska köra panoramabilder alltid kör i M-läget med samma inställningar på varje bild samt samma vitbalans på varje bild (kör sol, skugga eller moln utomhus). Fotar i RAW och gör panoramat i ACR och får ut en DNG-panoramabild som jag sedan kan rawbehandla i ACR och sedan ev. finjustera/beskära i Photoshop. Finns inte många inställningar att välja på i ACR för panorama men det verkar inte behövas för att få ut en bild helt utan artefakter och konstigheter. Fungerar kanske likadant i Lightroom. Mottar gärna tips på andra program om ni använt ACR och inte varit nöjda eftersom allt bra kanske kan bli bättre. (Har provat att göra själva panoramat i PS men det har inte blivit bättre.)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kanske kan tillägga att jag när jag ska köra panoramabilder alltid kör i M-läget med samma inställningar på varje bild samt samma vitbalans på varje bild (kör sol, skugga eller moln utomhus). Fotar i RAW och gör panoramat i ACR och får ut en DNG-panoramabild som jag sedan kan rawbehandla i ACR och sedan ev. finjustera/beskära i Photoshop. Finns inte många inställningar att välja på i ACR för panorama men det verkar inte behövas för att få ut en bild helt utan artefakter och konstigheter. Fungerar kanske likadant i Lightroom. Mottar gärna tips på andra program om ni använt ACR och inte varit nöjda eftersom allt bra kanske kan bli bättre. (Har provat att göra själva panoramat i PS men det har inte blivit bättre.)
Själv har jag enbart använt LR men jag har märkt att det är otroligt förlåtande, första gången tog jag en serie med stativ, men sedan gick jag över till att bara ta en serie handhållet med tex att ha horisonten i centrum och med lite överlapp, det har inte varit några problem för LR att skapa något av detta. Men fotograferar man stjärnhimlen så behöver man något som är rätt på alla sätt för där har jag inte lyckats få LR att begripa vilken stjärna som är vilken utan där får man klippa ihop panoramat själv
 

Third eye

Aktiv medlem
Oki, det som skulle bli ett enkelt billigt inköp för att förlåta mitt misstag och för någonting jag gör då och då lite på skoj (några sålda dock) ...t.o.m ett par handhållna.
Nodalpunkten har funnits i bakhuvudet, men med 2-3 bilder i porträttformat utan förgrund och relativt stort avstånd, in LR och Voila..en färdig bild :) Har liksom kunnat tagit enkla panos med allt jag har utan att ha tänkt på panorma vid köp.
Och när jag för första gången tar hänsyn till panorama (om än enkla) vid köp av nytt stativ så missade jag helt ha ha, i princip en vridpunkt under axel...ja ja, man lär sig.
Får låta det bero ett tag, jag har grejjer hemma att ta till, både kulleder och videohuvuden som kan lösa det.

Men jag ville åt den där smidiga lösningen när jag ändå lade pengar på det.
Varit ute varje dag sedan jag fick prylarna (så otroligt mycket mer givande än gym och pw för rehabilitering) och jag är så fruktansvärt nöjd med skål och stativ.

Så för att referera tråden så känns det som Leofoto-grejjerna levererar utmärkt, och kanske lite mer t.o.m. DEXT är oftast billigare än Amazon och Ebay och medlemmar får rabatt.
Ett par saker, till stativ och huvud fick jag med 4 insexnycklar för justeringar, det är mycket. Och det finns ingen förvaring på eller i utrustningen. Sen är det väll egentligen bara en nyckel som är viktig att ha med. Insexnyckeln till spännarmen för Arca Swiss-fästet.

Mycket nöjd!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Oki, det som skulle bli ett enkelt billigt inköp för att förlåta mitt misstag och för någonting jag gör då och då lite på skoj (några sålda dock) ...t.o.m ett par handhållna.
Nodalpunkten har funnits i bakhuvudet, men med 2-3 bilder i porträttformat utan förgrund och relativt stort avstånd, in LR och Voila..en färdig bild :) Har liksom kunnat tagit enkla panos med allt jag har utan att ha tänkt på panorma vid köp.
Och när jag för första gången tar hänsyn till panorama (om än enkla) vid köp av nytt stativ så missade jag helt ha ha, i princip en vridpunkt under axel...ja ja, man lär sig.
Får låta det bero ett tag, jag har grejjer hemma att ta till, både kulleder och videohuvuden som kan lösa det.

Men jag ville åt den där smidiga lösningen när jag ändå lade pengar på det.
Varit ute varje dag sedan jag fick prylarna (så otroligt mycket mer givande än gym och pw för rehabilitering) och jag är så fruktansvärt nöjd med skål och stativ.

Så för att referera tråden så känns det som Leofoto-grejjerna levererar utmärkt, och kanske lite mer t.o.m. DEXT är oftast billigare än Amazon och Ebay och medlemmar får rabatt.
Ett par saker, till stativ och huvud fick jag med 4 insexnycklar för justeringar, det är mycket. Och det finns ingen förvaring på eller i utrustningen. Sen är det väll egentligen bara en nyckel som är viktig att ha med. Insexnyckeln till spännarmen för Arca Swiss-fästet.

Mycket nöjd!
Kul att det är bra grejer, min släde har inte kommit in än, och under tiden får jag säkert massa extra idéer som säkert kostar :).

Har jag förstått det rätt att det är väldigt praktiskt med en nivelleringskula? Då blir man även av med den extra stången som ger massa svaj. Man börjar då med att sätta nivelleringskulan i plan och det går väl ganska snabbt, hur mycket går en sådan kula att tilta, en 10-20 grader? Men jag har förstått att den går inte att vrida den utan enbart typ vicka? Har jag förstått det att du har egentligen alltid tänkt att fotografera parallellt i ett plan och att du egentligen inte behöver tilt utan enbart ett plant plan och en panoreringsring?
 

PMD

Aktiv medlem
Ett par saker, till stativ och huvud fick jag med 4 insexnycklar för justeringar, det är mycket. Och det finns ingen förvaring på eller i utrustningen. Sen är det väll egentligen bara en nyckel som är viktig att ha med. Insexnyckeln till spännarmen för Arca Swiss-fästet.
Skaffa nånting i den här stilen att ha i kameraväskan eller i fickan:
 

Third eye

Aktiv medlem
Kul att det är bra grejer, min släde har inte kommit in än, och under tiden får jag säkert massa extra idéer som säkert kostar :).

Har jag förstått det rätt att det är väldigt praktiskt med en nivelleringskula? Då blir man även av med den extra stången som ger massa svaj. Man börjar då med att sätta nivelleringskulan i plan och det går väl ganska snabbt, hur mycket går en sådan kula att tilta, en 10-20 grader? Men jag har förstått att den går inte att vrida den utan enbart typ vicka? Har jag förstått det att du har egentligen alltid tänkt att fotografera parallellt i ett plan och att du egentligen inte behöver tilt utan enbart ett plant plan och en panoreringsring?
De får stor leverans idag, hoppas ditt är med då.
Om appen i telefonen är att lita på så tiltar den drygt 25 grader, och från låst till rörlig är det inte mycket man behöver skruva, kanske ett kvarts vart. Den löper lätt i skålen och det blir inget direkt juckande, vridningen blir svår dock även om det går. Sätta lod och våg tycker jag är lättare på detta än något annat huvud vi har både mina och flickvännens, antagligen för att vanlig kul-led får hög utväxling mellan kameraplattan och kulan jämfört med nivelleringskulans långa axel. Fotar jag med stativ så är det i stort sett alltid plana och horisontella lägen med justeringar väl inom kulans justeringsmöjligheter. Använder L-bracket så det är lätt att gå till porträttläge.
Det började egentligen med att jag tog mitt stora tunga videostativ med 75mm-kula och videohuvud när jag ville fota långa tider med 70-200 och 150-600, och gillade hur jag justerade nivelleringen från vredet under. Men vem fasen orkar bära 4-5 kilo videostativ på vandring och topturer.
Leofoto-stativet (LM-364C, färre sektioner) och nivelleringskulan är stumt i jämförelse, jag var ute igår i blåsten och och fotade 30 sekunder på 150mm utan problem. Även de bilder jag glömde fördröja slutaren på kunde jag behålla.
 

Third eye

Aktiv medlem
Skaffa nånting i den här stilen att ha i kameraväskan eller i fickan:
Den väger ju mer än 4 nycklar i en gummisnodd, och antagligen bara en behövs i fält ;)
Poängen och tanken var att det hade varit bra med mer unisont mått på skruvarna och kanske vridjustering på låsarmen/snabbfästet. Och lösning som en del andra har där det finns plats för verktyget i eller på produkten.
 
ANNONS