Annons

"Less is more" ibland uppenbarligen

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det här var nog det sista världshandeln behövde just nu

Ett jättecontainerfartyg ligger på tvären i Suez-kanalen och stoppar all trafik genom den kanalen i veckor?? En del andra fartyg ligger för ankar och väntar på att vattnet ska stiga så skeppet kan vändas och åter andra har givit upp om en snabb åtgärd och är istället nu på väg hela vägen runt Afrika istället. Hur kunde det hända? Snacka om sårbarhet och single point of failure. Fanns det ens på kartan att något sådant här kunde hända en världshandel som verkligen inte behöver fler problem just nu?

Det skrivs om att denna typ av containerfartyg nu vuxit så att de blivit 4 ggr större än förut på kort tid. Marginalerna krymper och utrymmet för ödesdigra misstag har förmodligen ökat i samma takt. Har man nu nått vägs ände när det gäller strävan att pressa transportkostnaderna ännu ett snäpp?

Om vi nu bortser från om det nu är just kameror som finns ombord som länken nedan lite skämtsamt berör och som vi nu får vänta på ännu längre i exv. Europa, så reagerade jag på en sådan enkel sak som att det nog ser ut som om man har noll sikt åt en del håll. Alla dessa containers som travats efter hela sidan ända fram i fören på båten i ett antal våningar verkar omöjliggöra all normal sikt. Kaptenen verkar helt ha suttit med näsan i alla sina instrument och helt uppenbart har varken all denna tekniken eller handlaget som skeppare riktigt räckt till.

Det finns ett mycket gammal t ordspråk som verkar passa rätt bra nu:

Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket!


Sony A1 shipment delay reason explained in a nutshell - sonyalpharumors
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Oj, undrar hur lång tid det tar innan de rett ut den där röran.

"Just in time" blev just "Not in time", antar jag.

Vilket smörgåsnord för hugade pirater med alla dessa "sittande ankor".

Undrar om de där stora båtarna kommer släppas in i kanalen framöver.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Det här var nog det sista världshandeln behövde just nu

Ett jättecontainerfartyg ligger på tvären i Suez-kanalen och stoppar all trafik genom den kanalen i veckor?? En del andra fartyg ligger för ankar och väntar på att vattnet ska stiga så skeppet kan vändas och åter andra har givit upp om en snabb åtgärd och är istället nu på väg hela vägen runt Afrika istället. Hur kunde det hända? Snacka om sårbarhet och single point of failure. Fanns det ens på kartan att något sådant här kunde hända en världshandel som verkligen inte behöver fler problem just nu?

Det skrivs om att denna typ av containerfartyg nu vuxit så att de blivit 4 ggr större än förut på kort tid. Marginalerna krymper och utrymmet för ödesdigra misstag har förmodligen ökat i samma takt. Har man nu nått vägs ände när det gäller strävan att pressa transportkostnaderna ännu ett snäpp?

Om vi nu bortser från om det nu är just kameror som finns ombord som länken nedan lite skämtsamt berör och som vi nu får vänta på ännu längre i exv. Europa, så reagerade jag på en sådan enkel sak som att det nog ser ut som om man har noll sikt åt en del håll. Alla dessa containers som travats efter hela sidan ända fram i fören på båten i ett antal våningar verkar omöjliggöra all normal sikt. Kaptenen verkar helt ha suttit med näsan i alla sina instrument och helt uppenbart har varken all denna tekniken eller handlaget som skeppare riktigt räckt till.

Det finns ett mycket gammal t ordspråk som verkar passa rätt bra nu:

Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket!


Sony A1 shipment delay reason explained in a nutshell - sonyalpharumors
Inte helt omöjligt och ganska troligt att det finns kameror runt om fartyget som hjälper kaptenen att styra. Men i övrigt håller jag med om att man kanske inte borde göra så stora fartyg eller lasta så hårt. Ett kul exempel på det är väl flodbåtarna i Kina som lastas tills relingen bara är en 20 cm kvar till ytan.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Fast piraterna härjar ganska långt därifrån. Bortåt Adenviken till: Visa bilaga 155638
Det finns nog bus på fler sträckor än så även Somalia varit notoriskt, men man kanske inte ska vara så förvånad om just somaliska f.d. fiskare börjat ägna sig åt sjöröveri när det inte längre finns särskilt mycket att fiska efter stora delar av den afrikanska kusten sedan fisket sålts ut till kineserna.
 

PMD

Aktiv medlem
Om vi nu bortser från om det nu är just kameror som finns ombord som länken nedan lite skämtsamt berör och som vi nu får vänta på ännu längre i exv. Europa, så reagerade jag på en sådan enkel sak som att det nog ser ut som om man har noll sikt åt en del håll. Alla dessa containers som travats efter hela sidan ända fram i fören på båten i ett antal våningar verkar omöjliggöra all normal sikt.
Det finns nog kameror ombord ...
😉
Kaptenen verkar helt ha suttit med näsan i alla sina instrument och helt uppenbart har varken all denna tekniken eller handlaget som skeppare riktigt räckt till.
Det blåste rätt mycket när fartyget gick på grund villket kan ha bidragit till grundstötningen. Mekaniskt problem eller mänskligt misstag kan man förstås inte heller utesluta.

Evergreen tycks allmänt ha lite problem med frakt som sätter sig på tvären.

https://www.byggahus.se/forum/attachments/evergreen-jpg.499380/

Nu har dock båten dragits loss, men det tar nog några dagar till innan trafiken flyter på normalt. Ever Given måste undersökas för att se om den kan fortsätta sin färd eller måste repareras.

Det ska bli intressant att se om Egypten kommer att ändra något på reglerna för trafik i Suezkanalen. Jag tror inte att jag ska hålla andan medan jag väntar.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det finns nog kameror ombord ...
😉

Det blåste rätt mycket när fartyget gick på grund villket kan ha bidragit till grundstötningen. Mekaniskt problem eller mänskligt misstag kan man förstås inte heller utesluta.

Evergreen tycks allmänt ha lite problem med frakt som sätter sig på tvären.

https://www.byggahus.se/forum/attachments/evergreen-jpg.499380/

Nu har dock båten dragits loss, men det tar nog några dagar till innan trafiken flyter på normalt. Ever Given måste undersökas för att se om den kan fortsätta sin färd eller måste repareras.

Det ska bli intressant att se om Egypten kommer att ändra något på reglerna för trafik i Suezkanalen. Jag tror inte att jag ska hålla andan medan jag väntar.
En sådan där båt måste vara ett galet vindfång. Det är inte så länge sedan en av turistbåtarna vid Stadsgårdskajen slet av sina trossar där det låg förtöjt och utsattes för väldigt stark vind.

Historiskt har vi haft några grundstötningar med större fartyg runt Skogsö där jag bor också. Jag minns ett av de stora finlandsfärjorna som gick på den sandbank utanför Södernäs fyr där vi brukar fiska strömming på vårarna. Det var faktiskt lite som Gevalia-reklamen de körde förut - "Om du får oväntat besök". Kommandobryggan var faktiskt hyfsat i höjd med ett av husen som ligger där ovanför fyren. Det skedde precis där farleden svänger på Torsbyfjärd ner mot Oxdjupet. Den kaptenen glömde uppenbarligen att svänga helt. Han hade tur som fastnade på sandbanken. Hade han styrt det minsta till styrbord så hade det varit 20-30 meter djupt och då hade han kört rakt in i berget.

Visst spelar storlek roll för den för med sig mindre marginaler. Tycker också det ska bli intressant om detta leder till konsekvenser och uppskärpning av reglerna kring passagen av kanalen.
 

PMD

Aktiv medlem
Termen "suezmax" beskriver hur stort ett fartyg kan vara för att transitera Suezkanalen. Det tycks inte vara några jättestora marginaler inbyggda i det.

Det finns visst planer på att muddra kanalen för att möjliggöra för större fartyg att transitera än vad som nu är möjligt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, man funderar på att muddra från 16 till 22 meters djupgående. Då kan även fullastade supertankers passera. Som det är nu måste de pumpa över till mindre tankfartyg, åka genom kanalen och sen pumpa tillbaka igen.
 

ronny vervaart

Aktiv medlem
Det här var nog det sista världshandeln behövde just nu

Ett jättecontainerfartyg ligger på tvären i Suez-kanalen och stoppar all trafik genom den kanalen i veckor?? En del andra fartyg ligger för ankar och väntar på att vattnet ska stiga så skeppet kan vändas och åter andra har givit upp om en snabb åtgärd och är istället nu på väg hela vägen runt Afrika istället. Hur kunde det hända? Snacka om sårbarhet och single point of failure. Fanns det ens på kartan att något sådant här kunde hända en världshandel som verkligen inte behöver fler problem just nu?

Det skrivs om att denna typ av containerfartyg nu vuxit så att de blivit 4 ggr större än förut på kort tid. Marginalerna krymper och utrymmet för ödesdigra misstag har förmodligen ökat i samma takt. Har man nu nått vägs ände när det gäller strävan att pressa transportkostnaderna ännu ett snäpp?

Om vi nu bortser från om det nu är just kameror som finns ombord som länken nedan lite skämtsamt berör och som vi nu får vänta på ännu längre i exv. Europa, så reagerade jag på en sådan enkel sak som att det nog ser ut som om man har noll sikt åt en del håll. Alla dessa containers som travats efter hela sidan ända fram i fören på båten i ett antal våningar verkar omöjliggöra all normal sikt. Kaptenen verkar helt ha suttit med näsan i alla sina instrument och helt uppenbart har varken all denna tekniken eller handlaget som skeppare riktigt räckt till.

Det finns ett mycket gammal t ordspråk som verkar passa rätt bra nu:

Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket!


Sony A1 shipment delay reason explained in a nutshell - sonyalpharumors
Alla reor butikerna har är väl ett fint kvitto på våran överkonsumtion
 

PMD

Aktiv medlem
Termen supertanker är lite oprecis. En del av de fartyg som kallas så kan inte gå igenom Suezkanalen även om den muddras till 22m. De är helt enkelt för breda.

Här finns en fin tabell med storleksklassificering av tankfartyg.

Jättebåten Seawise Giant kunde inte ens navigera engelska kanalen.
 
Senast ändrad:
ANNONS