Faster
Aktiv medlem
I en del PS- och PSE-böcker får man lära sig att vid användning av levels/nivåer ändrar man svart- och vitpunkt samt mellantonerna på RGB-kanalen, medan man i andra istället får lära sig att man först ändrar svart- och vitpunkt på varje färgkanal för sig och slutligen ändrar mellantonerna på RGB-kanalen. Antingen gör författaren på det ena eller andra sättet, men det nämns aldrig varför man gör si och inte så. Inte heller förekommer det att han/hon ibland gör si och ibland så, utan man gör alltid på "sitt" sätt. Båda sätten tycks dessutom vara lika vanliga.
Skulle någon kunna förklara för mig varför man gör på det ena eller på det andra sättet och om det finns några fördelar eller nackdelar vilket man väljer? Jag har själv testat båda sätten på samma bild och resultatet blev i stort sett likvärdigt både när det gäller synintryck och histogram.
/Ellinor
Skulle någon kunna förklara för mig varför man gör på det ena eller på det andra sättet och om det finns några fördelar eller nackdelar vilket man väljer? Jag har själv testat båda sätten på samma bild och resultatet blev i stort sett likvärdigt både när det gäller synintryck och histogram.
/Ellinor