Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Levels och färgkanaler???

Produkter
(logga in för att koppla)

Faster

Aktiv medlem
I en del PS- och PSE-böcker får man lära sig att vid användning av levels/nivåer ändrar man svart- och vitpunkt samt mellantonerna på RGB-kanalen, medan man i andra istället får lära sig att man först ändrar svart- och vitpunkt på varje färgkanal för sig och slutligen ändrar mellantonerna på RGB-kanalen. Antingen gör författaren på det ena eller andra sättet, men det nämns aldrig varför man gör si och inte så. Inte heller förekommer det att han/hon ibland gör si och ibland så, utan man gör alltid på "sitt" sätt. Båda sätten tycks dessutom vara lika vanliga.

Skulle någon kunna förklara för mig varför man gör på det ena eller på det andra sättet och om det finns några fördelar eller nackdelar vilket man väljer? Jag har själv testat båda sätten på samma bild och resultatet blev i stort sett likvärdigt både när det gäller synintryck och histogram.

/Ellinor

Utan att vara PS expert är mitt spontana svar att om man sätter svart och vitt punkt för varje kanal för sig kan man korrigera eventuellt färgkast.

Om man ändrar för alla tre kanaler (RGB) behåller man färgballansen.

Alltså både metoderna är korrekta. Beror lite på vad du vill åstadkomma. Den första metoden är mer "noggrann" då man har bättre kontroll över det slutliga resultatet (färgmässigt alltså).

Ett skäl till att göra det på varje kanal för sig är att man då kan minska färgavvikelser i de ljusa/mörka delarna.

Om du har ett överskott av rött i de ljusa delarna kommer det ligga kvar när du justerar sammanslagna RGB

Men, jag justerar aldrig kanalerna för sig...

Tack för svaren. Levels brukar ju ligga i början av tillfixningen av en bild och kanske är det så att beroende på vilken variant man väljer, så blir också det forsatta arbetet annorlunda. En eventuell färgkorrigering som någon väljer att göra i levels, kanske någon annan istället väljer att göra på något annat sätt längre fram menar jag.

Förstärka felaktigheter

Hej alla

Det är kanske det här som sägs redan ovan. Men det är väl helt enkelt så att om man har en bild som inte är färgbalanserad från början kommer alla nivåkorrigeringar att förstärka sticket.

På den tiden jag var med och jobbade lite mer aktivt med PS använde jag mig av Mattias Nymans "Bulle B, Bulle M, Bulle U"-metod. Det är helt enkelt Färgbalans, Kurvor och till sist Nyans/Mättnad. Att använda färgbalans för att korrigera just detta är fortfarande det bästa sättet – tycker jag personligen. Nuförtiden finns ju "autokorrigeringarna" av både Färgbalans och Nivåer. Men jag gillar ju inte att använda Nivåer för korrigeringar, utan kurvor passar mig bättre. Intensitet/Kontrast använder man helst inte alls. Om någon vill höra min högst filosfiska anledning varför så säg till…:)

Men att aktivt kolla färgbalansen, först skuggorna, sedan högdagrarna och till sist mellantonerna är fortfarande lösningen på många problem senare – om man vill ha en korrekt färgbalanserad bild alltså, med det vita vitt, det svarta svart och grått grått.

/Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto