Annons

Leverans av R5

Produkter
(logga in för att koppla)

p-3

Medlem
Har några tips på hur man kan få snabbast en R5a?

Jag behöver ha kamera för ett jobb senast nästa måndag.

Har dock fått erbjudande att hyra en R5a i en vecka för 13.300 vilket jag inte anser är rimligt någonstans.

jag beställde en R5a för snart 2 månader sedan och jag saknar helt leveransbesked vilket skapar enorm irritation. T.o.m. så pass att jag övervägt att byta till Sony även fast man är trogen Canon användare.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Det är ju ungefär samma pris som ljud och bild tar för att hyra en a7rIII, det är väl inte orimligt men kanske inte billigt.

Vad är det för jobb som kräver R5? Hyr en annan kamera

Du beställer en ny kamera och räknar kallt med att den ska komma till ett visst datum och annars byter du märke? Låter inte direkt genomtänkt.

Har du ringt och kollat med företaget du beställt av? Vilken plats ligger du på?
 

p-3

Medlem
Jag behöver ha minst 40mp och visst skulle jag kunna hyra 5d eller dylikt men då måste jag även hyra objektiv. Jag har komplett uppsättning av RF objektiv så därav 5R.

jag har pratat med återförsäljaren men får ingen information om jag är på plats 1 eller 385, de skyller bara på att inte de får någon information från Canon.

Med dagens datorsystem så borde Canon säga på dagen när viss återförsäljare får sin leverans.

Jag skulle även uppskatta att man sa nått istället för total radiotystnad.

Jag skulle även vara nöjd om de sa att pga corona så får du dina grejer om 6 månader.

Skulle jag gå i total radiotystnad för mina kunder så skulle jag inte ha kvar några kunder alls.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Varje återförsäljare har koll sin kö, så de ska kunna svara på var du står i tur bland deras beställningar.

Att Canon inte upplyser om kommande leveranser beror nog främst på att det är för osäkert. Förseningar kan lätt uppstå. Det besked jag fått från dem att de har ett kontinuerligt inflöde från det europeiska centrallagret i Amsterdam som i sin tur får direkt från Canon Inc.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tips: Berätta vad det är för jobb/motiv/omgivning så kanske det är någon här som kan hyra ut en kamera till dig eller t.o.m. låna ut en kamera till dig. Utan information får du garanterat inte den möjligheten.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag behöver ha minst 40mp och visst skulle jag kunna hyra 5d eller dylikt men då måste jag även hyra objektiv. Jag har komplett uppsättning av RF objektiv så därav 5R.

jag har pratat med återförsäljaren men får ingen information om jag är på plats 1 eller 385, de skyller bara på att inte de får någon information från Canon.

Med dagens datorsystem så borde Canon säga på dagen när viss återförsäljare får sin leverans.

Jag skulle även uppskatta att man sa nått istället för total radiotystnad.

Jag skulle även vara nöjd om de sa att pga corona så får du dina grejer om 6 månader.

Skulle jag gå i total radiotystnad för mina kunder så skulle jag inte ha kvar några kunder alls.
Vad är det för återförsäljare?
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Om uppdragsgivaren nu kräver 40MPx så gör ny offert där du inkluderat in hyra för utrustning. Det är väl inte helt ovanligt att göra det?
Vad för jobb har minimikrav på en sensors uppslösning?

/Stefan
Har aldrig hört fått krav på så hög upplösning som mest brukar det vara 20x30cm i 300 ppi men det klarar alla moderna kameror av. Däremot så har jag hört flera gånger på folk som ska göra en stortavla och vill ha den i 3*4 meter i 300ppi och man får förklara att det inte existerar en sådan kamera. Men det är klart att det kan finnas sådan krav .
 

ArneB

Aktiv medlem
Om du inte ska leverera raw-filer bör det vara fullt möjligt att använda en R (30 MP) och skala upp till leverans.
 

mmakr

Aktiv medlem
Jag beställde 7 juli 13.05 , dvs direkt vid lanseringen , via Cyberphoto och får den imorgon. Det kanske börjar röra på sig. Dessförinnan hade jag bara fått regelbundna besked om att de inte visste när den kunde levereras.
 

Tompy

Medlem
Förbokade en R5 hos Scandinavian Photo 7 Juli och det är inte mycket information dem ger ut men frågade efter uppskattad leverans och fick svaret slutet av september eller början av oktober. (frågade för någon vecka sedan).

E-Infinity har dock R5 i lager om man vågar beställa kamera därifrån och litar på deras lagerinformation. (på tal om vad jag läste nyligen i E-Infinity forumet angående lagersaldon….)
 

kiwi

Aktiv medlem
Beställde strax före lansering av Cyberphoto. Fick kameran i går.

Man får nog ha tur om man ska få kameran inom några dagar efter beställning, för jag gissar att bokningslistorna är långa. Å andra sidan kan det vara många som ställer sig i kö hos flera säljare och sedan tackar nej när de blir kontaktade och blir ombedda att betala. Så... ligg på!


/ Kiwi
 

induce

Aktiv medlem
Tyvärr är det nog snällt vänta som gäller. CyberPhoto hade svårt att ge mig besked också, men för ungefär två veckor sedan nämnde de att de skulle få en batch som jag eventuellt kunde få en kamera från. Hade tur och fick min kamera i onsdags, men då hade jag haft en förhandsbokning sedan 16 februari.

Verkar vara ett stort intresse för denna kameran vilket inte är så konstigt då det är den första riktiga satsningen på spegellöst från Canon (åtminstone om du frågar mig). En förhandsbokning i dessa dagar verkar tyvärr inte vara värd så mycket och även om man som du säger kan tycka att de borde kunna ge en prognos när kameran dyker upp så verkar det inte vara så enkelt. Antar att det är som Magnus säger att de helt enkelt inte vill lova något som de inte kan hålla.

Hoppas din kamera dyker upp vad det lider!
 

Sabud

Aktiv medlem
Förbokade en R5 hos Scandinavian Photo 7 Juli och det är inte mycket information dem ger ut men frågade efter uppskattad leverans och fick svaret slutet av september eller början av oktober. (frågade för någon vecka sedan).

E-Infinity har dock R5 i lager om man vågar beställa kamera därifrån och litar på deras lagerinformation. (på tal om vad jag läste nyligen i E-Infinity forumet angående lagersaldon….)
Jag beställde från E-Infinity.uk nu i onsdags och fick bekräftelse på fredag med fotografi på kartongen med serienummer. In Transit DHL Express nu på lördagen så jag har den nog på onsdag vilket är en vecka som vanligt.

/Stephan
 

Sabud

Aktiv medlem
Hört att R5 har problem med vibrationer i mekanisk slutare. Syns med långatelen.
Intressant, då skall jag testa min R5 med 1000mm. Kameran har ju funnits ett tag och hunnit testas ganska ordentligt men jag har inte läst något om detta problem. Kanske Jan Gustafssons kamera behöver kontrolleras av Canon ?

/Stephan
 
ANNONS