Annons

Leverans av VR-Micro Nikkor

Produkter
(logga in för att koppla)
Hans William skrev:
Den som väntar på något gott.......

Hela Nikonvärlden väntar, jag väntade i 7 månader.

Hela Nikon världen ?

Gluggen har funnits till försäljning i flera månader på tex, B&H och andra firmor runt om i världen..

Men vill man hålla sig till Nikon "Solna" så lär man förstås få vänta, men det är ju frivilligt.

/kent.

Fuskar Nikon lika mycket med den nya 105VR som man gjorde med den gamla 105:an?

Enligt Björn Rörslett minskade brännvidden på den gamla från 105mm till 60mm när man gick från skala 1:2 till 1:1.

Edit: Det verkar så...

Hans William skrev:
http://www.bythom.com/105AFSlens.htm

I den har artikeln, testet, förklarar Thom Hogan varför det är så. Förklaringen finns ungefär halvvägs ner på sidan och börjar med:
I have news for you:
Det är faktiskt så att även normalzoomarna kan lida av det fenomenet. Speciellt de med bra närgräns verkar ha en tendens att bli kortare i brännvidd när man går nära. Det är därför som förstoringsgraderna inte är bättre trots närgränser på ca 35 cm på en, ex 17-55 eller 28-70.

paul innergård skrev:
Jag tror alla dagens macrogluggar fuskar med brännvidden vid närgränsen. Hur mycket vet jag dock inte.
Näpp, de som fokuserar genom att flytta hela linspaketet utåt håller samma brännvidd, vad jag vet. Exempelvis Sigma 105/2,8. Dock är det ju en viss nackdel att det blir dubbelt så långt vid 1:1, men man slipper ju gå lika nära å andra sidan.

[reserverar mig för om jag missuppfattat det hela]

Edit: Nu när jag tänker efter så flyttas nog faktiskt inte den bakersta linsen alls vid fokusering med Sigmat. Långt blir det i alla fall. Det funkar kanske som att ha en konverter bakom en kortare brännvidd, där det främre linspaketet flyttas vid fokusering? *förvirring*

Makten skrev:
Näpp, de som fokuserar genom att flytta hela linspaketet utåt håller samma brännvidd, vad jag vet. Exempelvis Sigma 105/2,8. Dock är det ju en viss nackdel att det blir dubbelt så långt vid 1:1, men man slipper ju gå lika nära å andra sidan.

[reserverar mig för om jag missuppfattat det hela]

Edit: Nu när jag tänker efter så flyttas nog faktiskt inte den bakersta linsen alls vid fokusering med Sigmat. Långt blir det i alla fall. Det funkar kanske som att ha en konverter bakom en kortare brännvidd, där det främre linspaketet flyttas vid fokusering? *förvirring*
Jag kollade närgränserna på Cyberphoto. Nikons nya 105:a har 31,4 cm och Sigmas 105:a har 31 cm, Tokina 100 mm har 30 cm. Den där snabeleffekten tycks inte ha någon jättestor betydelse för brännviddsförkortningen. Jag vet att på den tiden då jag använde mig av Canons FD-system, så blev om jag minns rätt deras 200 macro i själva verket ca 140 mm vid skala 1:1. Den gluggen hade en väldigt lång snäckgång. Det är nog lika bra att satsa på en innerfocuserad macro, både Nikon o Canon har såna i sitt sortiment.

paul innergård skrev:
Jag kollade närgränserna på Cyberphoto. Nikons nya 105:a har 31,4 cm och Sigmas 105:a har 31 cm, Tokina 100 mm har 30 cm. Den där snabeleffekten tycks inte ha någon jättestor betydelse för brännviddsförkortningen. Jag vet att på den tiden då jag använde mig av Canons FD-system, så blev om jag minns rätt deras 200 macro i själva verket ca 140 mm vid skala 1:1. Den gluggen hade en väldigt lång snäckgång. Det är nog lika bra att satsa på en innerfocuserad macro, både Nikon o Canon har såna i sitt sortiment.
Där ser man. Undrar hur konstruktionerna skiljer sig, eftersom Sigmat blir så enormt mycket längre?

Makten skrev:
Där ser man. Undrar hur konstruktionerna skiljer sig, eftersom Sigmat blir så enormt mycket längre?
Undrar jag också. Jag tycker det är väldigt trevligt rent hanteringsmässigt att min 105:a inte expanderar. Sigmas 150 mm expanderar inte den heller, tror deras 180 är likadan. Nikons 60 macro blir längre men ändå inom rimlighetens gräns. Tokinan har jag sett bilder på vid fullt utdrag och det ser nästan bisarrt ut.

R1C1

För er macrofotografer som har tankar på att ev köpa Nikon´s eminenta blixtsystem R1C1 (som jag varmt rekommenderar!). Tänk på att en glugg med expanderande och roterande snäcka, fungerar mycket dåligt tillsammans med R1C1:an. När man fokuserar så roterar blixtringen och hela paketet inkl. kamera kränger våldsamt. Har man från början placerat blixtarna som man vill ha dom, får man justera om dom igen efter fokusering.
Har själv precis sålt min gamla Nikon 105:a och sparar just nu till den nya med VR.

Mikael> det där systemet är riktigt grymmt! du får återkomma med bilder när du köpt linsen och blixtrarna.

Joakim, blixtsystemet har jag redan köpt men inte 105:an. När den investeringen är gjord så kommer det bilder, lita på det!

MVH/ Micke

Här i Sverige ligger det på runt 8000:- (7795:- hos Scandinavian photo). Jag köpte det från Technik Direkt i Tyskland för strax över 6000:-

skurken skrev:
Här i Sverige ligger det på runt 8000:- (7795:- hos Scandinavian photo). Jag köpte det från Technik Direkt i Tyskland för strax över 6000:-
Jag inspekterade som hastigast ett mycket intressant macrosystem som bygger på två blixtarmar med en central gänga och eget stativfäste. Man kopplar den via kamerans stativfäste och skall köras med två SB 800, alternativt en SB 800 o en SB 600. En rätt så billig och framför allt flexibel lösning, borde funka utmärkt som budget variant till porträtt med belysning från två olika håll. Kostar ca 1500 för blixtarmarna och ytterligare en blixt. Det är Optipod som tagit fram den modellen.

Intressant! Jag har handlat massor från Hans Olsson alias Optipod ändå får man höra om nya konstruktioner hela tiden.
Jag har inte sett konstruktionen du beskriver men det låter ändå som att du med två 800:eek:r eller 600:eek:r får svårt att komma lika nära som du gör med R1C1 blixtarna. Läs nr.2 av tidningen Proffsfoto där den får väldigt bra kritik.
Var tittade du på Optipodkonstruktionen?

MVH: Micke

skurken skrev:
Intressant! Jag har handlat massor från Hans Olsson alias Optipod ändå får man höra om nya konstruktioner hela tiden.
Jag har inte sett konstruktionen du beskriver men det låter ändå som att du med två 800:eek:r eller 600:eek:r får svårt att komma lika nära som du gör med R1C1 blixtarna. Läs nr.2 av tidningen Proffsfoto där den får väldigt bra kritik.

Jag tittade på den hos en före detta Expert butiksschef vid namn Peter, som nu mera undervisar i digitalfotgrafi genom Nikon Svenska. Han är en av Hans Olssons testpiloter av nya ideer. Vad beträffar blixtarmarna så är de vinklingsbara bakåt och framåt, funkar som en tumstock bestående av endast två delar. Du kommer kanske inte riktig lika nära som ett system som ligger precis framme vid frontlinsen, men det är inte långt ifrån. Tänk sen att den dessutom har en egen stativgänga vilket möjliggör alla möjliga kreativa lösningar ihop med ett stativ. Hantog lite testbilder för att vis hur det fungerade och resultaten var imponerande, väldigt jämn o fin belysning som inte går att uppnå med endast en blixt.

skurken skrev:

Måste bara tillägga att jag träffade den där Peter idag på just, en av stadens expertbutiker. Han hade med sig sin D2Xs och det snabbfästet som satt på kameran torde vara det stadigaste jag någonsin sett. helt omöjligt att rubba eftersom det griper tag på var sida om det inbyggda batterigreppet, plus att det nog var ca 1/3 tjockare än de vanliga snabbfästena. Jag blev sugen på en D2X direkt, enbart pga Optipods snabbfäste.

Jag har samma snabbfäste fast till F6:an och jag kan intyga att den i kombination med Optipods objektivplatta på 70-200 och kanske i synnerhet till min 300/2.8, som har ett extra stift i framkant som stöd, är oerhört stabilt. Nikon är ju inte heller kända för att göra bra stativfästen på sina långa telen.

ANNONS
Götaplatsens Foto